De huidige generatie van de S-Klasse dateert uit 2013. Op technologievlak is dat een eeuwigheid. Bij zijn lancering was hij zijn tijd vooruit met fileassistentie (destijds een eerste stap richting autonoom rijden), maar de Duitser zag die technologie ook verschijnen op auto’s als de Seat Ateca en Skoda Kodiaq. Zijn concurrenten hebben hem intussen ingehaald op vlak van technologie, dus is het tijd voor een antwoord.
Stijl
Stilistisch verandert er weinig: naast het radiatorrooster, de krachtige led-koplampen, de achterlichten en de voor- en achterbumper blijft de S-Klasse ongewijzigd. Binnenin verandert er meer, te beginnen bij het stuur. Het oude tweespakige exemplaar viel niet bij iedereen in de smaak, dus krijgt hij nu een sportiever driespakig stuur. Dat krijgt kleine aanraakvlakken (zoals in de E-Klasse) en meer bedieningsknoppen, onder meer voor de adaptieve snelheidsregelaar. Ook de multimediaschermen werden opgefrist.
Paleis op wielen
De S-Klasse staat bekend om zijn comfort, en het nieuwe model legt de lat hoger. Mercedes biedt verschillende comfortmodi aan onder de noemer “Energizing”: frisheid, warmte, levendigheid, vreugde, welzijn en conditie. Marketingtaal als je het ons vraagt, want uiteindelijk zijn je eigen instellingen voor massage, parfum, audio en ventilatie nog altijd de beste.
De auto kan zich uiteraard ook zelf parkeren, indien nodig vanop afstand en met je smartphone. Geen snelle procedure, maar ze werkt wel. “Magic Body Control”, dat de weg scant en de ophanging preventief aanpast, is steeds beschikbaar (op de 8- en 12-cilindermodellen met achterwielaandrijving) en krijgt de “Curve”-functie die de auto naar de binnenkant van de bocht doet overhellen.
Commotie onder de kap
Onder de motorkap zijn er heel wat wijzigingen. De V6 op benzine en diesel maken plaats voor nieuwe zescilinders-in-lijn. Die zijn drie liter groot, zijn krachtiger en efficiënter. De S 350d belooft 286 pk en 600 Nm, de krachtige S 400d 340 pk en 700 Nm.
Op benzine is de revolutie nog groter: de S 450 en S 500 worden aangedreven door een drieliter zescilinder-in-lijn met respectievelijk 367 en 435 pk. Nog een nieuwigheid: ze krijgen een alternator-starter, hebben geen enkele riem en een elektrisch circuit van 48 volt. De motoren hebben zowel een turbo als een compressor, en die laatste wordt rechtstreeks via een elektromotor aangedreven.
Geen S 500 maar S 560
Toch besliste de Belgische importeur om de S 500 bij ons niet in te voeren. De gebruikelijke klanten van dit model verwachten namelijk een V8. Die wordt nog steeds aangeboden, maar is eigenlijk een nieuw blok: onder de motorkap van de S 560 zit een V8 biturbo van vier liter. Die kennen we al uit AMG-producten en produceert hier 469 pk. Er staan ook twee AMG-versies op het programma (S 63 met V8 en S 65 met V12), maar daar komen we meteen op terug.
Veiligheid
De Duitsers gingen op vlak van veiligheid niet lichtzinnig over de update. Mercedes moest natuurlijk minstens de BMW 7-Reeks bijbenen. Mercedes biedt dus een adaptieve snelheidsregelaar (die zijn snelheid voortaan aanpast op basis van kaartgegevens), een verbeterde stuurassistent, een inhaalhulp (een première op dit model), fileassistentie (verbeterd, waardoor je voortaan tot 30 seconden kunt stilstaan), een gesofistikeerde verkeersbordherkenning en een noodremhulp die een impuls in het stuur kan geven bij een uitwijkmanoeuvre.
Sfeer naar keuze
Instappen in de zelfverklaarde “beste auto ter wereld” is altijd een evenement. Of je nu interesse hebt in auto’s, in design of in geen van beide, het effect is er: de S-Klasse dompelt je onder in een wereld van leder en dure materialen die perfect geassembleerd zijn.
De verschillende lichtmogelijkheden (64 kleuren) zorgen voor een sfeer op maat. Voeg daar de geweldige massagefunctie aan toe (een cold-stonemassage zowaar!), een royale interieurruimte en fenomenale geluiddemping en je wil maar een ding: dat de weg niet stopt. De standaarddemping filtert het grootste deel van de oneffenheden, maar kan enkele kleine oneffenheden niet helemaal wegwerken. Daar heb je “Magic Body Control” voor nodig… tegen een stevig prijskaartje.
En de nieuwe motoren?
De S 400d heeft een geweldig zachte en krachtige zescilinder, die nauwelijks hoorbaar is in het interieur. Met die motor is de S-Klasse bijzonder homogeen. Zodanig zelfs dat je je afvraagt of het niet gewoon de beste versie is.
De S 500, die bij ons niet wordt ingevoerd, konden we ook proberen. Zo kregen we een voorsmaakje van de nieuwe motor die start en stopt zonder trillingen en die bijna sportieve prestaties neerzet. Verwacht geen sportieve klank: het blok doet zijn werk bijzonder stil.
De S 560 is natuurlijk iets anders. Het verschil in prestaties tegenover de S 500 is niet gigantisch, maar hij zet wel stevige hernemingen neer en klinkt iets actiever door. Maar is dat de manier waarop je van een zware en dus weinig dynamisch gerichte S-Klasse moet genieten? Wij blijven nog steeds kiezen voor de S 400d, in afwachting van een test met de S 350d.
AMG
Toch is zelfs dat voor sommigen niet genoeg. Zij kunnen terecht bij de geüpdatete S 63 AMG. De 5,5 liter grote V8 werd ingeruild voor een exemplaar van 4 liter. Die is wel kleiner, maar niet minder indrukwekkend, met 612 pk. De prestaties zijn dan ook fenomenaal: Mercedes geeft een tijd van 0-100 km/u op in 3,5 seconden.
De korte test toonde een auto met een gespleten persoonlijkheid: zacht en ultracomfortabel in de meeste situaties en opzwepend wanneer de chauffeur het gaspedaal vloert. De verschillende rijmodi transformeren de auto in een geslaagde GT. De V8 dondert en de versnellingsbak maalt de verzetten bliksemsnel af. De stevigere demping vergeet af en toe de passagiers om dit slagschip op koers te houden en het gewicht laat zich merken bij een te enthousiaste rijstijl en het remmen. Vooral op de Autobahn blijven dus…
Prijzen
De S-Klasse begint vanaf € 88.209 voor de S 350d en € 94.017 voor de lange versie. Samen met de plug-inhybride zal die wellicht het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening nemen. Die hybride wordt trouwens in de herfst verwacht. Hij zou een grotere batterij krijgen maar nog wel gebruik maken van de oude V6 benzine in plaats van de nieuwe zescilinder-in-lijn. De topversie is de S 650 Maybach, die € 207.515 kost, en de S 65 AMG L, die € 247.445 kost…
Besluit
Heeft Mercedes echt de beste auto ter wereld gebouwd? Die vraag is nog moeilijker te beantwoorden dan bij zijn lancering. De concurrentie is immers feller dan ooit. Maar met zijn technologische update en nieuwe motoren is het terecht dat die vraag op de S-Klasse betrekking heeft. En dat is op zich al een huzarenstukje voor een “eenvoudige” facelift.