Het C-segment is een hypercompetitief segment. De klantenvijver is druk bevist, en wanneer die klant dan nog eens de keuze heeft tussen verschillende koetswerkvormen, moet je al stevige troeven in handen hebben om zijn aandacht af te leiden van de VW Golf Variant, Peugeot 308 SW en Opel Sports Tourer. Een dynamisch design bijvoorbeeld, iets waar deze gloednieuwe generatie Mégane Grandtour zeker mee kan uitpakken.

Mini-Talisman?

De designtaal van de Grandtour volgt natuurlijk die van de andere modellen, de Mégane vijfdeurs voorop. Diens gespierde lijnen, C-vormige dagrijlichten en doorlopende achterlichten geven hem een sportief tintje, wat op een middelgrote break een welkom voordeel is. Bovendien verbleekt hij zeker niet naast zijn grote broer, de Talisman Grandtour. Werp je een vluchtige blik op de Mégane Grandtour, dan lijkt hij wel een kleine Talisman. En dat is een mooie vergelijking.

Correct

De gespierde lijnen van de Mégane Grandtour zorgen ook voor een iets gespierder volume. De lengte nam met 45 mm toe ten opzichte van de vorige generatie (4,63 m), de wielbasis nam met 9 mm toe (2.712 mm) en de hoogte nam met 58 mm af (1,45 m). Dat zorgt achterin voor een correcte been- en hoofdruimte voor de passagiers. Over correct gesproken: dat is ook de kofferruimte met de achterbank rechtop: 580 liter. Een redelijk cijfer, maar concurrenten zoals de Golf Variant, 308 SW en Skoda Octavia Combi doen op dat vlak beter.

Gebruiksgemak

Gelukkig pakt Renault de zaken in de koffer slim aan: een laadvloer in twee standen laat je kiezen tussen een vlakkere laadvloer voor grote voorwerpen (waarbij ook de passagierszetel vooraan kan worden neergeklapt) met extra opbergruimte daaronder, en een lage laadvloer voor maximaal koffervolume. Opbergvakken en –netten, een compartimenteringssysteem voor de laadvloer en hendels in de kofferruimte om de achterbank neer te doen klappen, zorgen voor de rest.

Horizontaal of verticaal?

Binnenin, op de uitstekende zetels, kijk je uit op een instrumentenpaneel dat je via het MultiSense-systeem qua kleur en weergave kunt aanpassen. Dat systeem wijzigt ook rijparameters zoals gasrespons, stuurgewicht en… motorgeluid. Centraal op het dashboard prijkt het R-Link 2-infotainmentsysteem, dat je met een horizontaal of verticaal scherm kunt bestellen. De menu’s van dat systeem zijn logisch opgebouwd, maar de bediening verloopt niet altijd even intuïtief. Ook had het qua materiaalkeuze iets verzorgder in het dashboard mogen worden geïntegreerd.

Onder de kap

Renault biedt voor de Mégane Grandtour vooral dieselmotoren aan: de 1.5 dCi met 90 pk (manueel) en 110 pk (manueel of EDC6-zestrapsautomaat met dubbele koppeling), en de 1.6 dCi met 130 pk en manuele zesbak. Na de lancering van de Scénic en Grand Scénic binnenkort volgt er nog een dCi 110 Hybrid Assist, die een kleine elektromotor gebruikt voor de acceleraties. Benzinemotoren zijn er in de vorm van de 1.2 TCe met 100 pk (manueel) en 130 pk (manueel of EDC7-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling). De Grandtour krijgt ook een GT-versie, met TCe 205-benzinemotor of dCi 165-dieselmotor.

Achter het stuur

De eerste motor die we bij de presentatie aan de tand voelden, was de dCi 110, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Met 260 Nm loopt hij niet over van koppel, maar hij trekt zich in zowat alle situaties soepel uit de slag en doet dat bovendien stil en relatief zuinig. De versnellingsbak is met zijn lange verzetten helemaal afgesteld op zuinig rijden. De dCi 130 die we daarna probeerden leek in de praktijk ondanks 100 cc en 60 Nm meer geen duidelijke meerwaarde te bieden. Het maximumkoppel wordt relatief laat vrijgegeven (bij 1.750 tpm), waardoor hij onderin wat hol aanvoelt.

De benzinemotor die we konden proberen, was de TCe 130. Met zijn 1,2 liter grote turbobenzineblok mist hij misschien wat longinhoud, maar dat maakt hij goed met enthousiasme. Bovendien weet de EDC-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling het beste uit het motorblok te halen. Een minpuntje? De EDC7 moet qua verfijning de DSG’s uit de Volkswagen-stal nog altijd laten voorgaan.

Prijs

De instapversie van de Mégane Grandtour is de TCe 100 in het uitrustingsniveau “Life”, voor € 18.850. De interessante uitvoering is echter het “Intens”-uitrustingsniveau, dat standaard onder meer automatische klimaatregeling, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, en het R-Link 2-infotainmentsysteem met navigatie omvat. In die uitvoering kost de TCe 130 die wij testten € 23.900, de dCi 110 € 26.400 en de dCi 130 € 28.150. De topversie – op de GT na – is de dCi 130 in het uitrustingsniveau “Bose Edition”. Die kost € 30.350 en doet er een achteruitrijcamera en betere audio-installatie bovenop.

Besluit

“Voortgaan op hetzelfde elan”, heet het. En dat heeft Renault zeker niet slecht bekeken. Qua afmetingen of prestaties springt de Mégane Grandtour er niet bovenuit, maar hij weet vooral zijn grootste troeven te behouden: zijn comfort en zijn rijgedrag. En dat in het huidige moderne Renault-jasje: een geslaagde verpakking.