1. Datsun 240Z
Haast je, want de prijs neemt weer toe! De 240Z was het Japanse antwoord op de Porsche 911: een gelijkaardig vermogen, meer uitrusting en een 50% lagere prijs. Een addertje onder het gras? Dat is er niet, temeer omdat de auto de betrouwbaarheid van een Japanner heeft. Zijn zescilinder van 150 pk heeft een onverwoestbare reputatie!
2. Pontiac Firebird
Amerikanen ontwerpen hun coupés anders dan wij. Onder de flashy looks en imposante afmetingen vinden we een stevige V8 van meer dan zes liter. Verwacht niet de rijdynamiek van een Europeaan, maar de acceleraties en het geluid van de V8 toveren een glimlach op je gezicht. Het verbruik doet dat helaas niet…
3. Matra Bagheera
De miskende Bagheera koop je tegenwoordig voor een appel en een ei. € 20.000 geeft je een exemplaar in absolute concoursstaat, en voor de helft van de prijs krijg je een heel mooi model. Waarom een Bagheera kopen? Voor zijn sportieve lijnen die aan een Lotus doen denken, drie zitplaatsen vooraan en geweldig weggedrag.
4. Opel GT
Dit is ongetwijfeld de elegantste Opel. Zijn ultrasexy design en evenwichtig weggedrag doen zijn weinig memorabele motor en verwaarloosde praktische aspecten (de koffer kan niet van buitenaf worden geopend!) vergeten. Kies voor de 1.9, want de 1.1-instapversie heeft een gruwelijk gebrek aan punch.
5. Lancia Fulvia Zagato
Een auto van een koetswerkbouwer voor zo’n prijs? Jazeker! De Fulvia Zagato is een toonbeeld van elegantie en verfijning. De voorwielaangedreven Fulvia heeft een heel goede en karaktervolle 1.3 V4. Een echte parel, zeker voor die prijs. De auto is zeldzaam, dus twijfel niet te lang als er een in de zoekertjes opduikt.
6. Triumph GT6
De geknutselde GT6 is wonderwel een van de meest geslaagde Triumphs! Hij is gebaseerd op de bekende Spitfire, voegt een dak toe en vooral een genereuze zescilinder onder de motorkap. Dat maakt van hem geen rasechte sportieveling, maar eerder een GT die aangenaam is om naar te kijken, te horen, en te ruiken, met zijn geur van leder, benzine en warme olie.