Hoewel hij tijdens zijn carrière wel evolueerde, werd de eerste generatie van de Touran nooit grondig vernieuwd. Op stijlgebied evolueert deze tweede generatie in beperkte mate, maar hij verschilt helemaal. Om te beginnen staat hij op het bekende MQB-platform, de basis voor alle nieuwe compacte auto’s van de VW-groep. Onder meer hierdoor daalde het gewicht met 62 kg. Maar is er meer.
Wit blad
De ontwerpers begonnen van een wit blad, maar oordeelden dat het niet nodig was het volledige design om te gooien. Hij is nog altijd hoekig, maar iets verfijnder dan de vorige Touran en heeft niet zo’n uitbundige stijl zoals bepaalde concurrenten. Bij de analyse van de cijfers komen enkele verschillen aan het licht: 13 cm langer (4.527 mm), met vooral een langere wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen) die zorgt voor meer plaats binnenin.
Ruimer
De klant kan opnieuw kiezen tussen een versie met vijf of zeven plaatsen. De vijfzitter heeft een gigantische koffer van 1.040 liter. In de zevenzitter blijft met neergeklapte derde rij nog altijd een maximale ruimte van 743 liter beschikbaar, gigantisch gezien de grootte van de Touran. Met de tweede en derde rij neergeklapt biedt de Touran 1.980 liter. Dat is enorm. Bovendien is de vloer vlak en bevat de ruimte ingenieuze oplossingen om je spulletjes te vervoeren.
Zoals een bus
Goed nieuws voor de passagiers: de zetels van de tweede en derde rij klappen helemaal weg in de vloer en wegen minder dan vroeger, zonder aan comfort in te boeten. De moduleerbaarheid wordt er alleen maar beter op. Alles werkt gemakkelijk en intuïtief. Er is ook genoeg plaats voor vijf volwassenen. Zelfs de derde rij kan grote personen ontvangen, mits enkele toegevingen.
De interieursfeer is niet uitbundig, maar straalt vertrouwen en ernst uit. De afwerking is voortreffelijk, de ergonomie is goed uitgekiend en de ontelbare bergvakken maken van het interieur een handige plek. Een klein minpunt? De achterdeuren zijn immens, wat problemen kan veroorzaken wanneer kinderen in een krappe parking willen uitstappen.
Ook hoogstaande technologie
De nieuwe Touran evolueert ook op het vlak van uitrusting, met een klimaatregeling met drie zones en nieuwe pollenfilter, optionele led-koplampen (er zijn geen xenons meer) of een kofferklep die opent met een simpele voetbeweging onder de achterbumper.
Het multimediasysteem beschikt over MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto waarmee je jouw smartphone op het scherm van de Touran kunt gebruiken. Kinderen kunnen zelfs hun muziek kiezen met hun tablets verbonden met het multimediasysteem. De Touran beschikt ook over een internetverbinding.
En dan is er nog het hele veiligheidsarsenaal, dat bestaat uit een fileassistent, een adaptieve snelheidsregelaar, hulp om te parkeren met een aanhangwagen (zeer nuttig), maar liefst negen airbags enzovoort. Kortom, de Touran heeft de uitrusting van een grote. De nieuwe TSI-benzinemotoren (1.2 110 pk, 1.4 150 pk en 1.8 180 pk) en TDI-diesels (1.6 110 pk, 2.0 150 en 190 pk) verbruiken tot 19 procent minder dan vroeger.
Op de weg
Een onberispelijke rijpositie, een stuur dat perfect in de hand valt: de Touran is een ergonomische auto. Volkswagen nodigde ons uit om het nieuwe model te ontdekken in Nederland, wat – met alle respect voor onze noorderburen – niet de meest ideale omgeving is voor een diepgaande test. Op het eerste gezicht rijdt deze gezinswagen prima, zoals een Golf.
Het is zelfs leuk om met de Touran te rijden. Het comfort lijkt goed (te bevestigen op Belgische wegen), het weggedrag is gezond en homogeen, de motoren zijn krachtig en de bediening is goed afgesteld. Op vlakke wegen voelt de 1.6 TDI 110 zich al op zijn gemak, al trilt hij lichtjes rond 2.000 tr/min onder belasting. De 2.0 TDI met 150 pk is luidruchtiger maar trilt minder. Hij geeft blijk van een goede gezondheid. Dit is de beste keuze voor veelrijders die hun auto zwaarder belasten of regelmatig op een parcours met reliëf rijden.
Een ritje achter het stuur van de 1.4 TSI 150 met DSG-versnellingsbak toont aan dat de benzineversie niet te verwaarlozen is. De kleine motor is stil en staat paraat over een breed toerentalbereik. Hij verandert de Touran niet in een sportwagen, maar geeft hem een aangename kracht. De DSG-versnellingsbak is de perfecte metgezel. Iets minder zacht dan een echte automaat bij vertrek, maar zeer aangenaam in gebruikt door zijn beheer en snelheid.
Prijzen
De Touran is beschikbaar vanaf 24.150 euro als benzine en vanaf 26.880 euro als diesel. Die prijzen zijn zorgvuldig gekozen.
Conclusie
Zoals een ideale schoonzoon lijkt de Touran persoonlijkheid te missen. Maar hij heeft enorm veel te bieden: een fantastische verhouding tussen de binnen- en buitenmaten, een moduleerbaarheid van het beste niveau, een voortreffelijke afwerking en zelfs behoorlijk wat rijplezier. Het is nog altijd de beste vriend van jonge en minder jonge gezinnen.