Dit jaar waren de BMW C600 en C650 ongetwijfeld het evenement in Milaan.
Het BMW aanbod
Elf jaar na het middelmatig succes met de C1 komt BMW opzetten met twee bijzonder aantrekkelijke maxi-scooters. De C600 Sport en de C650 GT doen beroep op dezelfde motor en onderstel, maar de afwerking verschilt naargelang hun ambities. De Sport gaat duidelijk jagen op het marktaandeel waarop de Tmax al tien jaar lang heer en meester is. De GT zou wel eens het einde kunnen betekenen van de Suzuki Burgman 650, en het gros van de verkoop op de GT markt voor zijn rekening nemen. Een revolutie is het niet, maar BMW legt met deze twee doordachte modellen de lat wel heel hoog !
Een nieuwe Tmax?
Yamaha had moeten reageren met een gloednieuwe en overtuigende Tmax, maar dat werd door de fans van het model maar matig onthaald. Die fans droomden stilletjes van een super Tmax, en waarom geen 750 driecilinder om de markt eens en voor altijd te domineren? Ze zijn er echter aan voor de moeite, want BMW komt met een aantrekkelijke prijs op de markt en de amper krachtiger geworden Tmax zien we niet meteen overtuigen.
Zestig jaar scooters
Bij Piaggio, de Italiaanse specialist in dit segment, komt er een X10 van 125, 350 en 500 cc. De X10 doet als waardig opvolger van de X8, X9 en Xevo beroep op klassieke en massieve lijnen en een uitgebreide uitrusting met een gekoppeld remsysteem, ABS en anti-slipsysteem. De Aprilia SRV 850, eigenlijk een Gilera (beiden ook deel van de Piaggio groep) met Aprilia look, legt met zijn 76 pk de lat ook hoog en duidelijk. Bij Vespa zijn er geen echte nieuwigheden te zien, maar ze werpen wel een blik op de toekomst met het Vespa Quarantasei concept. Een krachtig en aantrekkelijk concept waarop hun uitgebreide ervaring, van meer dan zestig jaar en meer dan 17 miljoen verkochte exemplaren, duidelijk invloed op heeft gehad. Laat ons hopen dat dit snel een productiemodel mag worden.
Het verre oosten
Uit Taiwan zouden we weldra de Kymco MyRoad 700 mogen verwelkomen. Een model dat al jarenlang van salon naar salon gesleurd werd. Het zal geen revolutie worden, maar wel een model dat veel te bieden zal hebben voor weinig geld. Bij Sym zou er ook de Maxsym 600i zitten aan te komen, een bijkomend alternatief voor de Maxsym 400i. Beide modellen zullen gebruik maken van het ABS systeem, standaard voor de 600, in optie voor de 400. Naast de Maxsym 600i komt er bij Sym ook nog de GTS, hij krijgt een nieuwe look, uitgebreide uitrusting, verrijkt met enkele "goodies".
Frankrijk op drie wielen
De Satelis van Peugeot krijgt een update met een nieuwe look en nieuwe motoren, maar ze zetten vooral hun Metropolis Project in de schijnwerpers. Een driewieler van 400 cc om een deel van de markt van de succesvolle Piaggio MP3 proberen in te palmen.
Eindelijk wat durf !
We houden het beste als laatste met Honda en de verrassende Integra. Een verbazend en vernieuwend concept. Met de Integra laat Honda zien dat ze de mobiliteit en de tweewielers in de toekomst grondig in vraag hebben gesteld. Zowat iedereen staat te watertanden bij het zien van de nieuwe Ducati, maar die is maar van toepassing op een paar zeldzame verkozenen en zal geen grote verandering in de motorwereld teweeg brengen. De Integra werpt een veel ruimere blik op tal van mogelijkheden. Om te beginnen gebruikt Honda gebruik van één basis voor drie fundamenteel verschillende modellen. Daar komt een DCT transmissie bij met dubbele koppeling, een systeem dat toelaat om volledig automatisch te rijden of te schakelen zonder koppeling. Een must in de autowereld, zelf voor de meest exclusieve en sportieve modellen, maar een zonde voor de meeste motards: de onsuccesvolle Aprilia Mana, Honda DN-01 en VFR 1200 DCT zijn daar het mooiste bewijs van. Honda heeft er ook voor gekozen om niet noodzakelijk voor pure prestaties te gaan, maar eerder het gebruiksgemak en rijplezier met een minimaal verbruik. Met een verbruik van 3,6 l/100 km zitten we trouwens aan cijfers van een scooter van 125 cc! De look van de Integra is een geslaagde mengeling van een motor (motor in het chassis en 17 duim velgen) en een scooter (zitpositie en bescherming). Als kers op de taart krijgen we de gekoppelde remmen en een ABS systeem. Ondanks enkele zwakke punten, zoals de ketting en de beperkte opbergruimte onder het zadel, ziet de Integra er voor ons bijzonder vernieuwend en veelbelovend uit. Hij zal ongetwijfeld een pak automobilisten kunnen overtuigen om over te stappen naar de tweewieler. Dat is in elk geval het doel van Honda, en we gunnen het een constructeur dat geen schrik heeft om zich in vraag te stellen met plezier!