Nu de laatste jaren het milieu steeds belangrijker wordt, treedt de elektrische auto terug op de voorgrond. Ofwel ben je er weg van, ofwel blijf je liever op brandstof rijden. Weeg de voordelen van de elektrische auto af tegen de nadelen en oordeel zelf. Wij zetten ze alvast op een rij.
Voordelen
Beter voor het milieu
De voornaamste reden om een elektrische auto aan te schaffen, is omdat die geen CO2 uitstoot. Je kunt dus zonder schuldgevoel rondrijden.
Goedkoper
De prijs van de elektrische auto is misschien wat duurder, maar hij is goedkoper in gebruik dan een benzine- of dieselauto. De motor van een benzine- en dieselauto is ook veel complexer en slijt sneller dan die van een elektrische auto. Daardoor heeft de motor van een brandstofauto meer onderhoud nodig.
Snellere acceleraties
Wil je een auto die snel optrekt? Dan is de elektrische auto iets voor jou. Sommige elektrische auto’s kunnen al binnen 3 seconde aan 100 km/u zitten. Gegarandeerd als eerste vertrokken dus!
Weinig geluid
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Eindelijk stil op straat! Mensen die langs een drukke baan wonen, ervaren vaak geluidsoverlast. Hoe meer elektrische auto’s op de weg, des te minder lawaai!
Financiële voordelen
In het Vlaams Gewest krijg je een premie van € 5.000 bij de aankoop van een elektrische auto. Daarnaast betaal je in Vlaanderen geen belasting op inverkeerstelling (BIV) of verkeerbelasting. In het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je de minimum-BIV van € 61,50 en de minimumverkeersbelasting van € 77,35.
Daarnaast kunnen Belgische vennootschappen elektrische auto’s en hun kosten (behalve de elektriciteitsfactuur) voor 120% (100% elektrisch) en 100% (plug-inhybrides en EREV’s) aftrekken. Alleen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kent een premie toe (maximum € 3.000) als je de auto met je vennootschap koopt.
Nadelen
Beperkter rijbereik
Hoewel het rijbereik al verbeterd is, is de afstand die een elektrische auto kan afleggen nog steeds ruim de helft minder dan die van een benzineauto. De auto kan gemiddeld tussen de 100 en 300 km afleggen, met uitzondering van de Tesla, BMW i3, Renault Zoé, Chevrolet Bolt en Opel Ampera, die ongeveer 400 km aankunnen. Die twee laatste zijn echter nog niet beschikbaar in België, en als je niet wil wachten op de Tesla 3 kost een Tesla je al snel € 70.000. Rij je vaak verre afstanden, dan is een elektrische auto misschien niet helemaal geschikt.
Langer opladen dan tanken
Het opladen van een elektrische auto duurt veel langer dan tanken. Reken op een oplaadtijd van zo’n 4 tot 8 uur (gewoon stopcontact). Alleen bij een van Tesla’s 713 superchargerstations wereldwijd kan je je auto binnen 30 minuten opladen. Je kunt de auto kan dus beter ’s nachts opladen, zodat je er de volgende dag mee op pad kunt.
Weinig oplaadpunten
Op dit moment zijn er nog altijd minder oplaadpunten dan benzinestations. Logisch, want de meeste mensen rijden nog steeds met een brandstofauto. Als er meer mensen elektrisch rijden, zullen er ook meer oplaadpunten komen.
Lagere maximumsnelheid
Hou je van snelheid? Dan ga je beter voor een brandstofauto.
Toch niet milieuvriendelijk?
Hoewel de elektrische auto geen CO2 uitstoot, is hij toch niet helemaal groen. De productie van de batterijen voor elektrische auto’s is namelijk erg milieuvervuilend. Toch is de productie van een elektrische auto minder milieuvervuilend dan het gebruik van een brandstofauto als je het gemiddelde aantal kilometers uitrekent dat een auto rijdt.
Stil maar gevaarlijk
Het gebrek aan geluid van de elektrische auto kan ook een nadeel zijn. Je kunt ze namelijk amper horen aankomen, en dat kan gevaarlijk zijn voor kinderen die buiten spelen en onverwacht een auto zien opduiken.
Dit zijn de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje. Nu is het aan jou om te oordelen. Wil je liever een milieuvriendelijke auto omdat je toch geen lange afstanden aflegt? Of ga je toch liever voor een brandstofauto, die zelf ook steeds minder verbruikt en schadelijke stoffen uitstoot?
Dit artikel werd geschreven door TopCompare.be in samenwerking met Vroom.be