Leasingmaatschappij Arval, onderdeel van de bank BNP Paribas, beheert ongeveer 24.000 wagens. Interesant is om te weten wat hun standpunt is over elektrische wagens.
Groene wagens in de vloten
In België vertegenwoordigen de bedrijfswagens een groot stuk van de taart. Onze politici doen er dan ook alles aan om de CO2-uitstoot van die categorie terug te dringen door de fiscale aftrekbaarheid afhankelijk te maken van de uitstoot. Logisch dus dat steeds meer KMO's en multinationals kiezen voor groenere wagens. Maar hoe zit het met de elektrische auto's?
Nog niet voor meteen
Arval heeft net de eerste Citroën C-Zéro van ons land ingeschreven, maar het bedrijf benadrukt dat "de totale gebruikskost van elektrische wagens nog altijd 20 tot 40 procent meer bedraagt dan die van een traditionele dieselwagen." Een objectieve vaststelling die verklaart waarom "ondanks de grote interesse van bedrijven, er op de Belgische wegen in 2011 niet massaal elektrische wagens zullen verschijnen." Arval voegt er nog aan toe "dat het realistischer is om te denken dat tegen 2020 5 procent van de nieuwe inschrijvingen elektrische wagens zullen zijn."
Voor een perfect gunstige CO2-balans zouden bedrijven eigenlijk met elektrische auto's moeten rijden die uitgerust zijn met zonnepanelen en windturbines, zodat er tijdens het volledige brandstofproces geen schadelijke gassen meer uitgestoten worden.