De Duitse minister van economie Peter Altmaier en zijn Franse collega Bruno Lemaire investeren 5 tot 6 miljard euro in een project om een Europese batterijgigant te creëren die door sommigen al de “Airbus van de batterijen” wordt gedoopt. Het bedrag moet de Aziatische suprematie in de sector doorbreken. Europa zou bijna 1,2 miljard euro in overheidssubsidies vrijmaken, de rest komt van private investeerders.

Een eerste fabriek zou open gaan in Frankrijk, met bijna 200 banen. Daarna worden er nog twee fabrieken gepland, een in Duitsland en een andere in Frankrijk, met telkens nog eens 1.500 banen. Die laatste zullen klassieke batterijen produceren, en vanaf 2026 zogenaamde ‘solide’ batterijen van de vierde generatie. Volgens schattingen zou de markt van batterijen voor elektrische auto’s en voor de opslag van zonne- en windenergie meer dan 45 miljard euro waard worden.

Andere Europese lidstaten hebben ook al interesse getoond in het consortium, net als privé-investeerders zoals Solvay, Siemens, Manz, PSA-Opel en Saft.