Sébastien Vanhouche

13 DEC 2022

Euro 7: de autobouwers zijn niet blij…

Ze klagen nog maar eens over een gebrek aan overleg, een onrealistische kalender, maar ook over de meerkost voor de consumenten!

Ondanks de door Europa aangekondigde minder strenge emissienormen zijn de autobouwers verre van blij met de komst van de nieuwe Euro 7-norm. Ze klagen over het gebrek aan overleg met politici, maar ook over een onhoudbaar tijdschema, een verschuiving van de investeringen van elektrische naar verbrandingsmotoren en zelfs extra kosten voor de consument! 

Herinvesteren in verbrandingsmotoren... 

Luca de Meo, die onlangs is aangetreden als hoofd van de Europese vereniging van autobouwers (ACEA) en die sinds 2020 aan het hoofd staat van Renault, waarschuwt: "de voorgestelde Euro 7-normen zouden massaal menselijke en financiële middelen wegleiden van elektrificatie, op een moment dat andere delen van de wereld een aantrekkelijke omgeving creëren voor emissievrije mobiliteit."

Grotere impact voor consumenten

De Euro 7-norm zou niet alleen de middelen van de fabrikanten verplaatsen van investeringen in elektromobiliteit naar verbrandingsmotoren, maar ook duurder zijn voor de consument. Terwijl Europa de extra kosten schat op slechts 90 tot 150 euro, is de ACEA pessimistischer en denkt dat de consument 600 tot 1.500 euro meer zal moeten ophoesten als hij een Euro 7-gecertificeerde auto koopt! Het is duidelijk dat de nieuwe milieunorm niet op unanieme applaus kan rekenen…


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie