François Piette

4 JUN 2009

Evoluties van de Peugeot 908 HDI FAP


Audi komt dit jaar met een sterk geëvolueerde wagen naar Le Mans, maar ook Peugeot heeft de afgelopen twaalf maanden niet stilgezeten en paste de 908 volledig aan. Hij dient immers overeen te stemmen met de nieuwe ACO reglementering.

Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport, geeft wat meer uitleg over de 5 grootste wijzigingen: “Om te beginnen hebben we het vermogen van de wagen moeten terugschroeven om aan de ACO eisen te voldoen. Verder moeten de auto’s uitgerust worden met een klimaatregeling, zodat de temperatuur in de wagen niet boven de 32° stijgt. We hebben dus een aftakas moeten voorzien op de versnellingsbak om de compressor kunnen aan te drijven. Tegelijk hebben we met onze partner Bosch aan de optimalisatie van de injectie en verbranding gewerkt. Een andere belangrijke ingreep was de aerodynamica. De spoiler achteraan krimpt, opgelegd door het nieuw reglement, van 2 m tot 1.60 m. We hebben dus de volledige aerodynamica moeten herzien om het geheel opnieuw in evenwicht te brengen. Daarom krijgt de motorkap voor Le Mans een nieuw profiel . In april kregen we van de ACO te horen dat we een extra ballast van 30 kg moesten voorzien, wat een grote invloed heeft op de weerbaarheid van de mechanische onderdelen en vooral die van de ophanging en de remmen. Tot slot werd ook de diameter van de brandstofslang verkleind, wat de pitstops zo’n 3 seconden langer zal maken.”

Advertentie
Advertentie
Advertentie