Decennialang waren Bentleys cru gezegd “sportievere” Rolls-Royces met een ander logo en lichtjes andere looks. Maar in 1991 lanceerde Bentley een uniek model, dat ver van het Rolls-Royce-gamma afstond. De Continental R verleidde onmiddellijk met zijn klassieke maar bijzonder onderschatte lijnen. Een auto met heel wat prestige, die desondanks zijn uiterste best deed om discreet te blijven. Ondanks kolossale afmetingen: 5,3 meter lang en 1,9 meter breed.
Weelderig interieur
Maar vooral het interieur was de moeite. Klanten konden kiezen uit een dashboard van echt hout of, beter nog, aluminium. Ongetwijfeld een van de mooiste interieurs van de jaren 90. Enkele knoppen uit plastic, klassiek voor die tijd, zouden vandaag wel kritiek krijgen.
Onder de kap
Met de naam “Continental R” verwees Bentley naar enkele klassiekers uit het verleden, die pure prestaties met luxe rijmden. En prestaties waren er zeker: onder de motorkap gebruikte Bentley de klassieke 6,75 liter grote V8 die de Britten al sinds de jaren 60 gebruikten. Dankzij een turbo produceerde hij “ongeveer” 320 pk en 610 Nm. “Ongeveer”, want Bentley gaf nooit de echte details vrij en sprak steeds over “voldoende”. Snobistisch, zeker, maar ook wel erg chic.
Verschillende versies
De Continental R kende tijdens zijn twaalfjarige carrière een hele evolutie. Kleine esthetische retouches gingen gepaard met een geleidelijke toename in vermogen. Bentley kon daarvoor een beroep doen op een specalist: Cosworth. De laatste R Mulliner-modellen (1999) ontwikkelden daardoor 420 pk en een monsterkoppel van 881 Nm vanaf 2.100 tpm.
Afgeleiden
In 1996 lanceerde Bentley de Continental T, een kortere versie met een vermogen van 400 pk. Dat model diende als basis voor de SC, die met zijn wegklapbaar dak vooral in Californië wist te verleiden. Toch werden er minder dan 80 exemplaren van geproduceerd.
Kopen
Kom je in de verleiding? Met iets minder dan 2.000 geproduceerde exemplaren is het relatief makkelijk om je droomauto te vinden, zonder daarvoor naar het buitenland te moeten. Onder de € 40.000 vind je niets noemenswaardigs, en het merendeel van de modellen kost tussen € 50.000 en € 60.000. Vanaf € 80.000 maak je kans op een exotischer exemplaar, zoals een T of een SC.
Onderhoud
Kopen is één zaak, onderhouden een andere. Het gigantische budget van deze auto begint zodra je hem op de weg zet. Rij je met een fluwelen rechtervoet, dan kan je een verbruik van 16 l/100 km halen. Maar realistisch hoef je niet op minder dan 20 l/100 km te rekenen.
Dan zijn er nog de onderdelen die slijten. Met een vermogen van om en bij de 400 pk en een leeggewicht van 2,4 ton verslijt de Bentley remmen en banden als geen ander. Reken op € 400 tot € 600 voor een remschijf, of ongeveer € 1000 voor een paar. De luchtvering doet nog meer duizelen: het minste onderdeel ervan kost een fortuin. Stilstaan is nefast voor deze auto, maar gelukkig rijden de meeste exemplaren wel regelmatig.
Het onderhoud zelf is ook schrikken: gebruik je de Bentley zoals het hoort en rij je ongeveer 15.000 kilometer per jaar, dan moet je rekening houden met een gemiddelde van € 5.000 tot € 7.000 per jaar, zonder benzine. Eventuele herstellingen aan een voertuig van 20 jaar inbegrepen. De prijs van de banden mag redelijk lijken (maximum € 800 per paar), die van de velgen dan weer niet: reken op € 4.000 voor een nieuw paar velgen!