"De sterk verbeterde technologie bij alle wagens, ook bij dieselwagens, het potentieel van lage-emissievoertuigen zoals de elektrische auto's en de opkomst van tweewielers, gedeelde mobiliteit en andere alternatieven, dragen stuk voor stuk bij tot een nog betere luchtkwaliteit", zegt Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van Febiac.

Beleidskeuzes

Febiac zegt dat de daling tegen 2025 nog forser kan zijn. Het beleid kan bijvoorbeeld kiezen voor een verdere vergroening van de autofiscaliteit, in het bijzonder in Brussel en Wallonië, voor een blijvend fiscaal voordeel voor gebruikers van lage-emissievoertuigen, voor een interessante slooppremie voor oude dieselwagens en voor een slimme kilometerheffing. Daardoor gaan mensen beter nadenken over hun verplaatsingen met de auto, zegt de automobielfederatie.

Daarnaast ziet Febiac nog mogelijkheden voor investeringen in betere aansluitingen van auto, motor en fiets met het openbaar vervoer, voor vlot en dus schoner verkeer door bijvoorbeeld betere synchronisatie van verkeerslichten en gebruik van mobiliteitsdata, voor een snelle uitbouw van een dekkend netwerk aan laadpalen voor elektrische wagens, en succesvolle autodeelsystemen die voertuigen van de nieuwste generatie inzetten.

Voorstellen uitwerken

Febiac wil graag samen met de verschillende organisaties die voorstellen concreet uitwerken. "Als we de luchtkwaliteit willen verbeteren, is de aanpak van de NOx-uitstoot een absolute prioriteit", aldus Bontemps.