Dit artikel werd in samenwerking met Hedin Automotive gecreëerd
We vreesden er een beetje voor dat, gezien de afwezigheid van een fysiek Autosalon in de paleizen van de Heizel begin dit jaar, ook de traditionele saloncondities eronder zouden lijden. Maar gezien het commerciële belang van de autoverkoop in België tijdens de eerste maanden van het jaar, hebben de spelers binnen de autosector zich niet ingehouden. Er waren niet alleen een aantal originele alternatieven om de afwezigheid van het Autosalon van Brussel 2024 op te vangen, maar ook de saloncondities werden massaal omarmd bij de dealers. Met succes?
Niet eenvoudig om de juiste keuze te maken
Die vraag hebben we gesteld aan Tim Reigel, Sales Director Cars bij Hedin Automotive, een van de grootste autogroepen in België met concessies van Mercedes-Benz, Toyota, Lexus, Mazda, RAM en smart, maar ook de invoerder van de Ineos Grenadier en de Hongqi E-HS9 en de organisator van zijn eigen ‘autosalon’ in de vorm van Hedin AutoFest.
“We zijn tot dusver erg tevreden met het succes van het AutoFest. Meer dan 2.000 personen zijn ons komen bezoeken tijdens ons evenement in Lokeren midden januari, wat nog meer is dan we hadden verwacht. En er komen op dit moment nog steeds veel bezoekers naar onze concessies.
“Wat opvalt, is dat het voor geïnteresseerde kopers niet eenvoudig is om op eigen houtje een juiste keuze te maken. Twijfels die het vaakst voorkomen zijn “Is het nu een goed moment om te kopen, moet je al overschakelen naar elektrische mobiliteit en hoe maak je de overstap, zijn de levertermijnen weer naar een normaal niveau teruggekeerd, en wat met de nieuwe merken die op onze markt komen?”
“Voor ieder type klant bestaat een specifieke oplossing. Daarom ligt de focus op het begrijpen waar de noden en twijfels liggen, om deze vervolgens om te zetten in passende antwoorden en opties. De diversiteit aan merken en mobiliteitsopties waaruit mensen kunnen kiezen, geeft hen rust en vertrouwen.” zegt Reigel.
Premies, voordeel, kortingen en meer
Als algemene tendens, merken we op dat saloncondities dit jaar (opnieuw) bij zowat alle merken verlengd zijn tot eind februari. Over welke soort acties gaat het dan?
Tim Reigel geeft aan dat Mercedes-Benz uitpakt met een brede waaier aan aanbiedingen: “Je krijgt uitzonderlijke stockkortingen op zowel plug-in hybrides als elektrische modellen, met daarbovenop gratis winterbanden of korting op een laadpaal. Liefhebbers van avontuur genieten van 10.000 euro korting op de luxueuze campervans van Marco Polo uit voorraad. Mercedes-Benz Certified pakt dan weer uit met tijdelijk 5 jaar garantie op recente tweedehands elektrische wagens.
“Bij Toyota heb je in februari een hybride voor de prijs van een benzine, en dit bovenop enkele extra interessante aanbiedingen, zoals 5.000 euro korting op de eindereeks C-HR 2023 uit stock of 3.500 euro korting op de nieuwe C-HR 2024. Ook in het Lexus-netwerk kunnen kortingen en bonussen tot wel 8.500 euro worden verzameld op de grote plug-inhybride SUV RX 450h+.
“Neem je liever een kijkje in de catalogus van Mazda, dan zijn ook hier nog aantrekkelijke kortingen te vinden. Het nieuwe topmodel binnen de familie, de CX-60, die je zowel als plug-inhybride of met een zescilinder-in-lijn op diesel kan krijgen, geniet bijvoorbeeld van kortingen die oplopen tot 7.000 euro.
“Tenslotte willen we nog stilstaan bij het originele aanbod voor de lancering van het grote elektrische vlaggenschip van Hongqi, de E-HS9: 50 uur gratis rijden met een privéchauffeur naar wens, dankzij een samenwerking met Get Driven, een platform dat chauffeurs aanbiedt via een app om in je eigen auto vervoerd te worden.”
Laatste kans
Dit is natuurlijk slechts een greep uit de aanbiedingen. En er zijn genoeg gelijkaardige voorbeelden te vinden bij alle constructeurs. Kortom: proficiat als je je nieuwe auto dit jaar al hebt besteld. Mocht je je keuze echter nog niet gemaakt hebben, dan is het nu nog een bijzonder interessant moment om het ideale model te vinden dat aan jouw verwachtingen voldoet.