Olivier Maloteaux

15 FEB 2024

Test: Suzuki Across, hybride door specialisten

Om een kwalitatieve plug-inhybride aan te kunnen bieden, heeft Suzuki de hulp van Toyota ingeroepen, een expert op dit gebied. De Across is daarmee een kloon van de RAV4 plug-in. Maar is het een geslaagde kopie geworden?

Neen, je droomt niet: deze Suzuki heeft wel iets weg van een Toyota... en geen klein beetje! De Across is dan ook een rechtstreekse kopie van de RAV4. Om de uitdagingen van elektrificatie aan te gaan, heeft Suzuki in 2016 de handen ineengeslagen met de reus Toyota. In 2019 leverde dat deze Across op. Die past voor de ‘zelfladende’ hybride aandrijflijnen van zijn orgaandonor en kiest enkel voor de plug-inhybride. In het segment van de plug-inhybride gezins-SUV’s van de ‘generalistische’ constructeurs zijn er heel wat concurrenten te vinden: naast de Toyota RAV4 zijn er nog de plug-ins van de Citroën C5 Aircross, Cupra Formentor, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Lynk & Co 01, Mazda CX-60 en de MG EHS.

Solide maar somber interieur

De Across kreeg een lichte facelift in 2023, maar blijft sterk lijken op de Toyota RAV4, zowel van buiten als van binnen. Het interieur is comfortabel, met kwalitatieve en goed afgewerkte materialen, maar ook vrij somber en saai. De zetels zijn standaard bekleed met similileer en stof, maar echt leer is ook beschikbaar als optie.

Net als de Toyota RAV4 kreeg de Suzuki Across in 2023 een groter centraal aanraakscherm (10,5 inch in plaats van 9) met een nieuw multimediasysteem. Dat doet wat moet, maar het is niet het meest moderne noch het meest ergonomische systeem op de markt. Bluetooth, Android Auto en Apple CarPlay krijg je standaard mee, met zelfs een draadloze verbinding voor die laatste sinds de facelift. Het digitale instrumentenpaneel is ook gegroeid in 2023, van 7 naar 12,3 inch. Maar de personalisatiemogelijkheden blijven beperkt: je kan bijvoorbeeld niet de navigatiekaart in fullscreen weergeven op het scherm achter het stuur.



Veel ruimte, maar niet voor 7

Met zijn lengte van 4,64 m zit de Across bij de grootste modellen in zijn segment. Maar de ruimste is hij niet. Achterin is de zitruimte correct, zonder meer, maar je krijgt wel een instelbare rugleuning. De koffer is ook groot genoeg. Weet wel dat de Across (net als de RAV4) een strikte 5-zitter is: je kan hem niet krijgen als 7-zitter, in tegenstelling tot sommige (zeldzame) concurrenten.



De krachtigste Suzuki ooit

Terwijl je de Toyota RAV4 ofwel als ‘zelfladende’ hybride kan krijgen (met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving), of als plug-inhybride met standaard 4x4, krijgt de Across enkel die laatste motorisatie. Hij beschikt dus standaard over twee elektromotoren (waarvan een voor de achteras) die een dikke atmosferische 2,5 liter-benzinemotor bijstaan. Werkt alles optimaal samen, dan bereikt de aandrijflijn een piekvermogen van 306 pk. Daarmee is de Across de krachtigste Suzuki ooit. De prestaties zijn dan ook erg knap, met een 0 tot 100 km/u in slechts 6 seconden en uitstekende hernemingen.

Toch zet deze SUV niet aan tot sportief rijden. Te beginnen met zijn CVT-automaat (typisch Toyota), die de motor nog steeds te hard doet loeien bij volgas, maar ook omdat zijn onderstel eerder comfortabel dan sportief is afgesteld. De wegligging is stabiel en efficiënt, maar niet levendig. Ook ligt de nadruk van de aandrijving nog steeds op de voorwielen, aangezien de achteras enkel een kleine elektromotor heeft als krachtbron.

60 echte elektrische kilometers

Net als het origineel, is deze hybride SUV vooral aangenaam bij een rustige rijstijl dankzij zijn zachtheid (de CVT-automaat werkt schokvrij en is dus erg aangenaam bij lage snelheden) en zijn stilte in de elektrische modus. Met de batterij van 18,1 kWh volgeladen, belooft Suzuki een elektrische autonomie van 75 km. In de praktijk haalden we eerder een dikke 60 km, wat al niet slecht is. Het goede nieuws is dat deze plug-in ook niet te veel verbruikt met een lege batterij: wij haalden een gemiddelde dorst van ongeveer 7 l/100 km tijdens onze test.

De batterij kan niet aan een snellader worden opgeladen, maar voor modeljaar 2023 kreeg de Across wel een lader die twee keer krachtiger is (6,6 kW tegenover 3,3 kW voordien), waardoor opladen aan een geschikte laadpaal nog maar 3 uur hoeft te duren. Je kan de batterij ook aan een gewoon stopcontact opladen, maar dan moet je ongeveer 9 uur wachten.

Prijs Suzuki Across 2024



De Suzuki Across wordt in slechts één uitvoering aangeboden, die 62.000 euro kost in België. Dat is iets meer dan de instapversie van de Toyota RAV4 plug-in. De uitrusting is zeer compleet (met onder meer keyless entry en go, zetel- en stuurverwarming, een elektrische achterklep, enz.), maar je kan geen losse opties kiezen en de personalisatiemogelijkheden zijn minder uitgebreid dan bij Toyota, dat ook nog eens een garantie van 10 jaar/200.000 km biedt tegenover 7 jaar/150.000 km bij Suzuki. Qua belastingen is deze plug-inhybride nog steeds 100% aftrekbaar tot eind 2024, maar nadien wordt deze aftrekbaarheid geleidelijk afgebouwd.

Ons verdict

De Suzuki Across is een geslaagde plug-inhybride gezins-SUV. Logisch, want hij heeft zijn techniek bij Toyota gehaald, een expert op dit gebied. Alleen is hij iets duurder dan de RAV4 en enkel beschikbaar als plug-in, terwijl Toyota ook een zelfladende hybride in het gamma heeft, die een dikke 10.000 euro goedkoper is met dezelfde uitrusting en daarmee interessanter is voor particulieren. De Across biedt die mogelijkheid niet...

Advertentie
Advertentie
Advertentie