De voorstelling van een nieuwe Ferrari si altijd een evenement. Vooral als het om een speciaal model gaat, zoals dit, gemaakt voor de competitie. Om het evenement extra in het licht te zetten zal Michaël Schumacher hem officieel voorstellen op het salon van Frankfurt. Hij is lichter en krachtiger dan de “standaard” F430 en wordt uitgerust met een reeks technologieën uit de F1 wereld. Zo maakt hij bijvoorbeeld gebruik van aluminium, glasvezel en magnésium. Dat heeft volgens Ferrari een gewichtsverlies van 100 kilo als gevolg en komt de totale massa op 1.250 kg uit. De F1 versnellingsbak, ook gekend onder de naam “Superfast” werd nog beter gemaakt en schakelt in minder dan 60 milliseconden.
Dan is er de motor, de uitstekende V8 van 4.3 liter krijgt 20 pk extra en totaliseert er nu 510 (aan 8.100 tr/min), meer dan voldoende om voor explosieve prestaties te zorgen. De ingenieurs uit Maranello hebben er voor gezorgd dat al dat vermogen doeltreffend op de weg wordt overgezet. Ze deden dat ondermeer door deze auto uit te rusten met het F1-Trac antislipsysteem en een elektronisch differentieel E-Diff.
Aan de buitenkant vallen de gewijzigde bumpers op, de hoger geplaatste uitlaten, de carbon achteruitkijkspiegels en nieuwe velgen.
Deze supercar uit Maranello gaat dus rechtsreeks de strijd aan met de Porsche 911 GT3 (en waarom niet de GT2), de Corvette Z06 en de Lamborghini Gallardo Superleggera.