Stijl

Een vloeiende en elegante lijn tekenen voor een cruiseschip van meer dan 5 meters lang is niet zó gemakkelijk. En toch zijn de designers er met talent in geslaagd : als bewijs : de gladde lijnen van het koetswerk, het agressieve radiatorrooster en een simpele maar met smaak getekende achterkant. De stilistische rariteit ligt in de achterruit, met nogal grootse afmetingen.

Motorisering

Zoals reeds aangehaald, was het geteste model de kleinste van de gamma Mercedes. Zoals gewoonlijk bij deze constructeur, is de benaming bedrieglijk : onder « CL 500 » schuilt geen 5 liter motor, maar wel degelijk een 5,5 liters. Men heeft slechter geweten voor een basismotor ! Met zo’n cilinderinhoud is het onnodig hem op te laden of nog minder de rode zone te gaan kietelen om er een comfortabele kracht van uit te halen. Atmosferisch, deze motor ontwikkelt zijn 388 pk aan een regime van 6.000 rpm en, vooral, een koppel van 530 Nm constant beschikbaar tussen de 2.800 en de 4.800 rpm ! Indrukwekkende waarden, die er toch niet zo uitzonderlijk uitzien wanneer men deze in verband leggen met de cilinderinhoud : een rendement van 71 pk/liter is hedendaags nogal middelmatig.

De klank is beter vatbaar aan boord van de S Klasse, maar blijft toch ontzettend fijn. Men zal enkel het plotse geruis horen van deze V8 bij felle versnellingen of dan hoog in de toeren.

Ok, laat ons maar stoppen met zeuren, Mercedes heeft duidelijk de beschikbaarheid en de koppel bevoorrecht tegenover de pure kracht, wat volledig in de richting gaat van deze coupé soort. Ongelofelijk soepel, deze motor herneemt zich vanuit de laagste schakeling. Perfect op het gemak op een laag en gemiddelde toerental, hij weigert geen moment om hoger in de toerenteller te klimmen, al is dit klaar en duidelijk zijn stijl niet. Men laat dus zowel de 7 versnellingen van de automatische 7G-Tronic één voor één voorbijgaan om zo van de koppel te genieten.

Laat ons nu precies over die doos spreken. Drie modes worden voorgesteld : comfort, sport of manueel. Deze laatste kan bestuurd worden via een schakelaar achter het stuur. Maar men zal deze praktisch nooit gebruiken daar de doos héél goed zijn plan trekt in de automatische mode. De comfort mode draagt goed zijn naam, de versnellingen schakelen in een nauwelijks waarneembare wijze ! De sport mode geeft een greintje levendigheid, met scherpere schakelingen en een onmiddellijk antwoord op de rechter voet. Toch niet te verwarren met een sequentiële doos van bij Ferrari : de zachtheid blijft op zijn plaats !

Wegligging

Men koopt geen Mercedes CL voor dezelfde redenen als een Corvette ! Een reden waarvoor de schikking tussen de ophanging natuurlijk gericht wordt naar het comfort aan boord. En nochtans redt hij zich helemaal niet slecht wanneer er een reeks bochten naar binnen te werken zijn. Stabiel als een rots (maar dat vermoedden wij al), hij kan ook nogal handig zijn in nauwe hoekjes. De ABC vering (Active Body Control) begrenst de raamwerkbewegingen voor een nog betere steun.

Volgens de Mercedes traditie, slaat het ESP zich nooit echt op OFF en houdt een oog in het zeil indien de bestuurder ietsjes overdrijft. De stuurinrichting wordt goed ingegeven en hij is aangenaam direct. Toch had men een betere samenhang gewenst.

Comfort

Het probleem die zich stelt met superlatieven is het overdreven gebruik ervan, en zeker in de pers. We zijn de woorden « uiterst », « buitengewoon », « schitterend », « opmerkelijk », enz... gewoon. Deze worden dan alledaags en wanneer ze broodnodig worden, hebben wij een tekort aan doeltreffende bijvoeglijke naamwoorden. Deze coupé heeft dus een « wonderbaarlijk» comfort, waar de inzittenden zich uitgerust in voelen, zelfs na enkele honderden kilometers. Om aan dit resultaat te komen heeft Mercedes alles op alles gezet : de bovenvermelde ABC ophanging en de zachte veringen zijn opmerkelijk, de zetels kunnen geregeld worden voor elk profiel, groot of klein, de stilte is goud, de airconditioning is doeltreffend en geeft geen onaangename luchtverplaatsingen, de ergonomie werd goed bestudeerd, … Zelfs het Comand systeem toont een zekere gastvrijheid bij gebruik…

Toch een klein gebrek ? Gezien de afmetingen van het vaartuig, verwacht men natuurlijk een «royale» leefbaarheid binnenin … Vooraan is het inderdaad het geval. Daarentegen achteraan is de plaats aan de benen nogal geteld. Geacht de wielbasis is dit verbazend ! Op zichzelf beschouwd is er natuurlijk genoeg plaats om er twee volwassenen in te plaatsen, en deze zullen zeker en vast niet zeuren, zelfs niet voor lange ritten. Maar deze twee groten geraken er uiteindelijk niet zo gemakkelijk in.

Tarieven en uitrustingen

Onnodig een schets te maken, zo’n voertuig kan niet goedkoop zijn. En inderdaad, u zult een kleine 117.007 € spenderen om de CL 500 in handen te krijgen, en de basis CL in feite. Een verdomd (sorry) hoog bedrag, dat nog kan opklimmen met een reeks opties. En bovendien een zeer hoog tarief aangezien de verkoopwaarde van deze Mercedes types dalen als sneeuw bij de zon, eens hij de concessiehouder te buiten komt.

Al is dit maar relatief van belang voor de klanten van een dergelijk type wagen, is het verbruik uiteindelijk gematigd : ons gemiddelde (gewone baan, snelweg en stad) stond op ongeveer 13 liters, wat een topprestatie is voor zo’n ruimteschip ! Natuurlijk moet men er zachtjes mee omgaan, maar dit is de enige reden niet ! Dit bewijst het uitstekende rendement van deze motor. Op de autosnelweg is het zelfs mogelijk om deze waarde naar 11 liters te doen dalen. Binnen de bebouwde kom, en met een zwaardere rechter voet, klimt hij naar een 17-tal liters. De CO2 uitstoten werden bepaald op 288 gram per kilometer, wat ontzettend veel is, maar dan toch redelijk tegenover de cilinderinhoud.

Gelukkig dat de basisuitrusting bijzonder goed voorzien werd : het GPS systeem met een Comand systeem en een harde schijf, de automatische airconditioning, de elektrische zetels met geheugen, het multifunctioneel stuur, het VV2 alarm systeem, de xenon koplampen, het elektrisch glazen open dak, de athermische ruiten, de lederen binnenbekleding… De lijst is onneindig…

Worden in optie voorgesteld : het PDC systeem (1.018,82 €), de snelheidsregelaar (2.012,23 €), night vision infra-rode camera (1.851,30 €), de zetels met massage-functie (1.937,21 €), het keyless-Go systeem (1.258,40 €), de lader voor 6 DVD (814,33 €),… Kortom, de lijst is hier ook, overvloedig…

Uiteindelijk ook een woordje over de veiligheid. Deze Mercedes werd uitgerust van alles wat we kennen qua airbags : frontale, zijdelingse, hoofdairbags voor- en achteraan ! En wat betreft de active veiligheid, is de opsomming even lang : ESP, antislip, hulp bij noodremmen, adaptive brake, aanpassing van de rode stoplichten,…

Besluit

Modelexemplaar van de know-how van het merk, deze coupé is te beschouwen als een must voor alles wat in de wagen zit aan technologische snufjes. En dit geheel heeft natuurlijk een prijs, en een hoge prijs in dit geval, des te meer dat er aan dit prijskaartje leukere modellen te berijden vallen. Maar weinige zijn even comfortabel en verzorgd.