In zijn zoektocht naar de laatste tiende van een seconde op het Fiorano-testcircuit brengt Ferrari een heavymetalversie van de 458 Italia. De motor verandert niet, maar na een streng dieet ging het gewicht behoorlijk naar beneden, terwijl de 458 Challenge ook nog een specifiek onderstel meekrijgt.

Zelfde motorvermogen

De schitterende V8 met directe injectie levert 570 wilde pk’s, meer dan voldoende vermogen. Om toch nog enkele tienden van een seconde van de tijd af te knabbelen, gingen de technici op zoek naar overtollig gewicht en maakten ze gretig gebruik van het edele koolstofvezel.

Technische modificaties

Dankzij een verbeterd beheer schakelt de versnellingsbak nu nog sneller. Het koetswerk ligt nog lager tegen de grond en bovendien is het onderstel specifiek voor circuitgebruik afgesteld. Wat de remmen betreft, neemt Ferrari geen risico’s: het merk met het steigerende paardje monteert de fabuleuze remmen van de 599XX. Tegenover de oude 430 Challenge wint de 458 Challenge op Fiorano maar liefst twee seconden per ronde, een eeuwigheid.