Zelfs de meest mythische constructeurs ontsnappen niet aan de bezorgdheid om de CO2-uitstoot. Op het salon van Genève presenteerde Ferrari een 599 hybride, die minder C02 uitstoot en toch betere prestaties neerzet.
KERS
Het hybridesysteem van Ferrari heeft veel weg van het KERS-systeem uit de Formule 1. Meteen een bewijs dat de vaak geplaagde autosport toch een rol van betekenis kan spelen in de ontwikkeling van seriewagens. Deze 599 krijgt een elektrische motor op de achtertrein met maar liefst 100 pk. En dat terwijl de sublieme 5,9-liter V12 nog altijd voorin onder de motorkap ligt.
Onderzoekswagen
De Ferrari 599 Hybrid is louter een prototype. De coupé kan zich in stadsverkeer ook alleen op de elektromotor voortbewegen. Het gebrul van de V12 wordt dan ingeruild voor een zacht gezoem.
Start-stop
Hybridesystemen zijn niet de enige oplossing om het verbruik te verminderen. Ferrari monteert binnenkort op de California een start-stopsysteem, dat de motor bij stilstand meteen uitschakelt. Hierdoor verbruikt de cabriolet zes procent minder.