De specialisten van Car Industry Analsysis hebben een klassement opgesteld van de verhouding tussen operationele winst van automerken in 2019 en het aantal auto’s dat ze datzelfde jaar hebben verkocht. Volgens het klassement heeft Ferrari een ruime voorsprong met een indrukwekkende 86.369 euro per verkochte wagen. Zelfs Porsche, toch erkend als een winstkampioen en met een veel grotere afzet, moet het hoofd buigen. Volgens hetzelfde klassement moeten de Duitsers 5 auto’s verkopen om even veel geld te verdienen.
Last year, the operating profits generated by one Ferrari equaled 5 Porsche’s sold. The German brand is probably the closest to Ferrari in terms of profitability. Source: manufacturers. #porsche #ferrari #supercars #supercar #sportcar #sportcars #profits #carindustryanalysis pic.twitter.com/Nsm4uGgmVH
— CarIndustryAnalysis (@lovecarindustry) April 14, 2020
Een vergelijking met meer ‘traditionele’ merken is nog verbazingwekkender. De cijfers spreken voor zich, al moet dit soort oefeningen toch met de nodige voorzichtigheid worden benaderd. Er zijn namelijk heel wat factoren die de operationele winst van een automerk kunnen beïnvloeden:
Did you know? BMW Group needs to sell 30 cars in order to earn the same quantity of money made by only one Ferrari. Nissan Group has to sell 926 cars. The way Ferrari operates its business and makes money is insane. More in my blog: https://t.co/aXGoEf66vj #ferrari #moneymaker pic.twitter.com/ZRI5z7fLES
— CarIndustryAnalysis (@lovecarindustry) April 9, 2020