11 juli 1899: een dertigtal aandeelhouders onder aanvoering van de charismatische Giovanni Agnelli richt de Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino op. Fiat is geboren! Al snel volgt een eerste grote fabriek en een reeks populaire kleine auto's. De groep beperkt zich niet tot auto's voor de massa en probeert het ook in de autosport, met enkele mooie resultaten. De Motor Village, aan de rotonde van de Champs-Elysées in Parijs, haalt met brio deze herinneringen boven.
Meer kwaliteit dan kwantiteit
De toonzaal van Motor Village is sinds 13 januari omgetoverd tot een waar museum. Verwacht geen overvloed aan stoffige Fiat 500'tjes, het Italiaanse automerk maakte een heel diverse keuze. Er staan trouwens niet alleen Fiats, alle merken van de groep komen aan bod (behalve Jeep, dat krijgt later een eigen tentoonstelling).
Trio van Italiaanse tenoren
Een sublieme Maserati 300S uit 1955 verwelkomt de bezoekers. Het is een echte racebolide met lijnen die bedacht zijn volgens de menselijke logica en niet door een computer. De Maserati symboliseert de vurigheid van de prototypes van die tijd en wordt geflankeerd door twee meesterwerkjes die vandaag van onschatbare waarde zijn. De eerste is een Alfa Romeo 8C 2900B uit 1938 met een koetswerk van Touring, één van de mindere goden onder de Italiaanse koetswerkbouwers. De tweede auto is een Abarth 750 Car Record uit 1955, die als een raket verschillende snelheidsrecords verpulverde in zijn klasse van cilinderinhoud.
Decor op maat
Op de lagere verdiepingen staan een Fiat 124 Spider uit 1968 (symbool van de Italiaanse Dolce Vita), een Lancia Delta S4 Competition uit 1985 en een moderne Fiat 500 (model 001). Alle auto's worden omringd door een decor op maat op basis van kledij en voorwerpen uit die tijd. We zien ook enkele mooie affiches die herinneren aan de gloriemomenten van de merken en een kunstwerk op basis van de Fiat Panda. De exclusieve sfeer en uitgekiende verlichting geven het geheel nog meer glans. Ga een verdieping hoger en je ontdekt een Alfa Romeo 6C 1750 Zagato uit 1931.
Hongerig gevoel?
Op de bovenste verdieping kunnen fijnproevers genieten van de Italiaanse keuken van het restaurant NoLita. Hier staat een flamboyante Lancia Beta Torpedo uit 1909 in schijnwerpers.