Presentatie
De Juke laat zich verduiveld moeilijk in een vakje plaatsen en lijkt op geen enkel ander model. Het is een hoge auto met een kikkergezicht dat de wereld toelacht. De uitgesproken voor- en achtervleugels geven hem een robuust tintje, zonder te vervallen in het machtsvertoon van sommige SUV's. De Juke oogt sympathiek. De koplampen als puisten maken iedereen vrolijk. De verlichting van de Juke is heel uitgebreid: maar liefst drie niveaus van lampen zorgen ervoor dat je ziet waar je rijdt. De aparte stijl hypothekeert wel het zicht rondom de auto, dat vooral 3/4 achteruit middelmatig is.
Vanbinnen
De Juke is vanbuiten een lappendeken en mengt ook vanbinnen verschillende genres door elkaar. De contrasterende kleur van de centrale tunnel en de deurpanelen voegt een vrolijk accent toe aan het interieur. Je houdt ervan of je vindt het helemaal niets maar het minste wat je kunt zeggen, is dat de Juke boven het gewone uitstijgt. Achter het stuur zit je helaas niet opperbest, de fout van het stuurwiel dat niet in de diepte regelbaar is. Grote personen zitten ook vrij hoog. Voorts ziet het er allemaal sympathiek uit: het stuur met drie spaken zoals in de 370 Z, de ronde tellers, de intuïtieve ergonomie, enzovoort.
Motor
Bij de diesels is de keuze beperkt tot de 1.5 dCi van Renault met 110 paarden. Dat maakt het leven gemakkelijker. De prestaties: 240 Nm bij 2.000 tr/min, 175 km/u topsnelheid en 11,3 seconden voor de spurt van 0 tot 100 km/u. In de praktijk krijg je een volle motor die altijd beschikbaar is en een ruim bereik heeft. De manuele zesversnellingsbak is relatief kort gespreid (op de autosnelweg haalt de Juke ongeveer 3.000 tr/min), maar schakelt aangenaam.
Voor de fun heeft Nissan de Juke uitgerust met een NDCS, het zogeheten Nissan Dynamic Control System. Dat bestaat uit drie modi (Eco, Normal en Sport) en regelt de stuurbekrachtiging, de motor en de airconditioning. Naargelang de gekozen stand, worden het huidige verbruik, het percentage trekkracht dat de motor levert of de g-krachten getoond. Een leuk gadget ter ontspanning of... afleiding.
Weggedrag
Met de sportstand ingeschakeld, wordt de besturing consistenter. De bochten worden met een veilig gevoel en doeltreffende schokdemping afgehaspeld. We willen niet zo ver gaan om de Juke te omschrijven als een onbevangen sportwagen, maar hij heeft geen moeite met bochtige wegen. Het geheel rijdt gezond en veilig, al is de Juke niet gebouwd voor puur rijplezier.
Tot slot merken we nog op dat de turbobenzineversie beschikbaar is met vierwielaandrijving en een automaat met variabele transmissie, maar dat blijft allemaal achterwege op de dieselversie.
Comfort en functionaliteit
De efficiënte schokdemping behoedt de passagiers voor rugproblemen. De geluiddemping lijdt voornamelijk onder windgeluiden op de autosnelweg. Ook de ruimte werd op het spel gezet voor het lijnenspel. Probeer maar eens jouw puberende zoon of dochter van 1,80 meter achterin te plaatsen, je riskeert spanningen in het gezin. Zoals gezegd mist de bestuurder een stuurwiel dat in de diepte verstelbaar is. Kortom, we hebben al beter gezien.
Op het vlak van functionaliteit legt de Juke een beter rapport voor. De achterbank klapt neer om een vlakke laadvloer te vormen en de koffer heeft nog een extra ruimte onder de vloer. Het volume is niet overweldigend: tussen 251 liter en 830 liter met neergeklapte achterbank.
Prijs en uitrusting
De prijzen beginnen bij 18.150 euro voor de Visia-versie. Dat lijkt veel, maar hou er rekening mee dat er meteen 110 paarden onder de motorkap liggen en dat de uitrusting volledig is. Alles bij elkaar is de Juke zelfs aantrekkelijk geprijsd. Standaard beschikt hij over airconditioning, vier elektrische ruiten, ESP, een deeltjesfilter, een radio met aux-toegang, elektrische en verwarmde buitenspiegels en een bestuurdersstoel regelbaar in de hoogte.
Het verbruik is middelmatig. Door de aerodynamische verfijning van een kikker, het hoge gewicht (bijna 1,3 ton) en de kortgespreide versnellingsbak moet je rekenen op 6,8 à 7 l/100 km. Dat valt nog meer tegen omdat de brandstoftank van 46 liter het rijbereik erg beperkt.
Conclusie
De Juke koop je niet met het verstand maar met het hart. Het is een vrolijke en aangename metgezel die steken laat vallen op rationele punten zoals de ruimte, het verbruik en het zicht rondom. Maar zijn gebreken vergeet je al snel door zijn impulsieve karakter dat kleur geeft aan het dagelijkse leven. Karakter en perfectie zijn meestal moeilijk te combineren.