Al bijna vijf jaar kleurt de Fiat 500 het straatbeeld in groten getale. Van de sympathieke Italiaan rijden nu al één miljoen exemplaren rond.

De Fiat-fabriek in het Poolse Tichy bouwde zopas het miljoenste exemplaar van de nieuwe 500, die op 4 juli 2007 in Turijn werd voorgesteld. Dat was precies vijftig jaar na de originele 500. De stadswagen op goed op weg om zijn voorganger te evenaren. Van de eerste 500 bouwde Fiat (tot augustus 1975) 3,4 miljoen exemplaren.  Na vier jaar zat het ‘bolleke’ aan 180.000 stuks, waar de nieuwe 500 minder dan twee jaar voor nodig had.

Alle geuren en kleuren

Het succes is in grote mate te danken aan het toffe uiterlijk, de toegankelijke prijs en de vele variatiemogelijkheden. Er is voor ieder wat wils: van de rooskleurige en zeer vrouwelijke 500 Barbie (concept), over de cabriolet 500C tot de mannelijke Abarth 500 en de speciale serie 695 Tributo Ferrari.

Is de 500 over zijn hoogtepunt heen? Zijn hoogste marktaandeel op de Europese markt haalde hij in 2008, maar Fiat blijft uitbreiden. Zo wordt de 500 sinds vorig jaar ook in Mexico geproduceerd voor de Noord-Amerikaanse markt. Met de 500L is er nu ook een kleine monovolume, waarvan later nog een versie met zeven zitplaatsen verwacht wordt. Ten slotte zit nog een 500 cross-over in de pijplijn.