Succesverhaal
In het rijtje bestsellers neemt de kleine 500 een prominente plaats is. Nadat hij een succes werd in zijn traditionele driedeursformule werd er een C- (voor cabriolet) en Abarth-variant (voor sportieve prestaties) afgeleid. De 500 blijft zich vermenigvuldigen want na deze Large zal de constructeur ook nog Trekking-, SUV- en zevenzitsversies voorstellen. Maar dat is allemaal voor volgend jaar.
Pump it up
De 500L is zoals de kikker die een os werd. Met zijn lengte van 4,14 meter is de 500 onherkenbaar, een beetje zoals een Countryman tegenover een gewone Mini. Die grotere maten hebben een impact op de elegantie, maar zorgen ook voor verbluffend veel ruimte voor deze categorie: vier volwassenen die graag Big Burgers eten kun zich comfortabel installeren en er is nog een vijfde plek voor een liftster, die nauwelijks kleiner moet zijn.
Koffer
De grootste troef van de 500L is de functionaliteit. De achterbank verschuift, de rugleuning is verstelbaar en het geheel klapt neer tegen de voorzetels. De vloer die dan gevormd wordt, is helemaal vlak. Liefhebbers van Ikea-kasten, weet dat ook de rugleuning van de passagierszetel voorin neerklapt zoals een portefeuille zodat de laadlengte groeit tot 2,4 meter. Tot slot heeft de koffer een capaciteit van bijna 400 liter en is de hoedenplank verstelbaar in drie standen. Kleine haken voor zakken maken het dagelijkse leven nog gemakkelijker. Je vraagt je af wat er nog overblijft om uit te vinden…
Tablet
Tablets zijn in de mode en niet alleen in jouw salon. Fiat gebruikt hetzelfde principe voor zijn boordcomputer met diverse functies: de radio, verbindingen met andere apparaten en een systeem dat je rijstijl analyseert. Geïntegreerde navigatie is voorzien voor binnenkort. Wat de nieuwste technologie betreft, kun je in de 500L twitteren, naar webradio’s luisteren of een smartphone verbinden. Kortom, alles is aanwezig om de passagiers te ontspannen … of, erger, de bestuurder af te leiden. Gelukkig is de 500L uitgerust met een automatische noodrem voor als een ongeval dreigt.
Kers op de taart: de 500L serveert je koffie. Lavazza heeft een espressomachine ontwikkeld die perfect past in de bekerhouder achterin. Alleen een microgolfoven ontbreekt nog …
De motoren
Bij de benzinemotoren wijdt de 500L een nieuwe versie van de TwinAir in. De bekende 0,9 liter tweecilinder turbo werd opgevoerd tot 105 paarden. Als basismotor stelt Fiat de 1.4 MultiAir met 95 pk voor. Als diesel is er de 1.3 MultiJet met 85 pk, die binnenkort wordt bijgestaan door de 1.6 MultiJet met 105 pk.
Het is bekend dat met een enthousiaste (lees: zware) rechtervoet het verbruik van deze kleine turbomotoren (vooral de TwinAir) snel oploopt. Om toch aanvaardbare waarden te halen, stelt Fiat een ecologische rijstijl voor. Je kunt de gegevens over jouw rijstijl downloaden op jouw PC en analyseren welk effect jouw inspanningen hebben. Met kleine cirkels die van kleur veranderen wordt de bestuurder aangezet om het gaspedaal te lichten, anticiperend te vertragen, snel van versnelling te wisselen en de snelheid te matigen. Een goed hulpmiddel.
Eerste indrukken
Goed nieuws: het comfort is van een heel ander niveau dan in de klassieke 500 en het zicht is uitstekend. Kleine sporen in de weg worden doeltreffend geabsorbeerd en de schokdemping is tolerant. Het weggedrag lijkt gezond en veilig, precies binnen de geest van dit product. Dat moeten we natuurlijk nog nagaan op de Belgische wegen.
De 1.3 MJet-motor met 85 paarden is gewillig maar wordt afgestraft door een lange vijfversnellingsbak en een gebrek aan kracht onder 1.500 à 2.000 tr/min. Vertrekken op een helling met een volgeladen auto zal de koppeling snel verbranden.
De TwinAir 105 blijft trouw aan zichzelf, maar wint kracht bij hoge toeren tegenover de versie met 85 paarden. Hij is nerveus en pittig en schreeuwt het uit van de pret. Je laat je al snel meeslepen door zijn joviale karakter … waardoor het verbruik stijgt. De goed gespreide zesversnellingsbak keuren we zeker goed, maar we betreuren de trillingen en de vrij slappe motor bij lage toerentallen.