Vertrek je met de auto op vakantie, dan doe je er goed aan om je vooraf te informeren over de verschillende verkeersregels en snelheidsbeperkingen. Vroom.be helpt je op weg om onaangename verrassingen te voorkomen.
Hoe snel mag je rijden?
Meer dan de helft van de automobilisten kent de snelheidsbeperkingen in de populairste autovakantiebestemmingen (Frankrijk, Nederland en Duitsland) onvoldoende. Dat blijkt uit een verkeerstest bij 2.636 bezoekers van de website van mobiliteitsclub VAB. Amper 26 procent wist dat de maximumsnelheid op de Franse autosnelwegen afhankelijk is van het weer: bij droog weer 130 km/u, bij regenweer 110 km/u.
Word je geflitst in het buitenland, dan is het steeds moeilijker om aan de boete te ontsnappen omdat meer en meer landen kentekengegevens met elkaar uitwisselen. Zo is er sinds 30 juni 2012 een nieuw bilateraal akkoord tussen Frankrijk en België om informatie over overtreders te delen. Met Nederland werkt de Belgische overheid al langer samen. Tegen november 2013 gebeurt dit zelfs in de volledige Europese Unie. Het is dus sterk aan te bevelen om voor vertrek de snelheidsbeperkingen op te zoeken van de landen die je doorkruist. Hier vind je een handig Europees overzicht (pdf).
Verboden uitrusting
“Geen probleem, ik heb een flitspaalmelder in mijn auto”, denk je misschien. Duitsland, Zwitserland en (sinds 5 januari 2012) Frankrijk treden daar streng tegen op. Niet alleen navigatiesystemen maar alle toestellen die waarschuwen voor mobiele en vaste meetapparatuur zijn er verboden. In bepaalde toestellen kun je deze functie uitschakelen, maar soms wordt het vast ingebouwd. De producenten zijn momenteel bezig met hun software aan te passen zodat geen flitspalen maar “gevaarlijke zones” worden aangegeven. En dat is in Frankrijk wel legaal.
Verplichte uitrusting
Een brandblusser, een gevarendriehoek, een verbanddoos en een fluorescerend veiligheidsvest: dat zijn de attributen die je in België wettelijk verplicht aan boord moet hebben. Maar in het buitenland gelden vaak andere regels.
Zo moeten bestuurders die een bril dragen een reservebril meenemen in Zwitserland, Frankrijk, Portugal en Spanje. Terwijl in België één fluohesje volstaat, is het in Italië en Luxemburg verplicht voor elke inzittende. In Estland heb je dan weer wielblokken nodig (om te parkeren op een helling) en in sommige landen (Kroatië, Tsjechië, …) is een set reservelampen onontbeerlijk. Turkije en Cyprus eisen twee gevarendriehoeken, om voor en achter de auto te plaatsen bij een panne of ongeval.
In Frankrijk is vanaf deze maand een alcoholtester verplicht in motorrijtuigen. Je moet er twee hebben en ze zijn (ook in België) te koop bij een apotheker of drogisterij.
Een overzicht van de verschillende snelheidsbeperkingen, alcohollimieten en verplichte uitrusting in Europa vind je hier.
‘Vreemde’ regels
Andere snelheidslimieten, speciale uitrusting: elk land heeft wel meer eigenaardigheden in zijn wegcode. Wist je bijvoorbeeld dat je in Noorwegen niet mag roken achter het stuur? Of dat je in Roemenië een boete riskeert als je auto zodanig vuil is dat hij beschadigingen camoufleert? In Oostenrijk betekent een knipperend groen verkeerslicht dat het binnenkort rood wordt. Oranje in combinatie met rood betekent dat het binnenkort groen wordt.
Nog in Oostenrijk geldt sinds 1 januari 2012 de regel van de zogeheten “Rettungsgasse” of “reddingsgang”, al langer bekend in Duitsland, Tsjechië, Slovenië en Zwitserland. Als er zich een file vormt, moet je zoveel mogelijk links of rechts rijden om in het midden plaats vrij te houden voor de hulpdiensten (op wegen met meer dan twee rijstroken tussen de twee meest linkse rijstroken).
Ken je zelf nog meer ‘vreemde’ verkeersregels uit het buitenland? Laat het weten in de reacties!