In de lente van 1948 wil Dante Giacoso, de charismatische technische directeur van Fiat, het gamma uitbreiden naar boven toe. Hij wil een berline met zes zitplaatsen commercialiseren die wordt aangedreven door een V6. Dat idee geraakt echter nooit verder dan de ontwerptafel, maar de motor begint zijn eigen leven te leiden. Dante Giacosa zag dat, door er twee cilinders aan toe te voegen, hij een bijzondere 70° V8 kreeg die zich uitstekend zou lenen voor een sportieve coupé waarvan een beperkt aantal exemplaren kon worden gebouwd.

De enige V8 van Fiat na WO II

Zelfs al is zijn cilinderinhoud niet groter dan 2 liter, toch blijft deze V8 een klein wonder van technisch vernuft voor die periode. Hij had een 4-in-1 uitlaat, gepolierde inlaten, een aluminium carter en een gesmeede krukas.

Hierdoor wist de V8 110 pk te ontwikkelen aan 6.000 tr/min. En dat was in die periode een vermogen dat niet mis stond op een racewagen. Ook het chassis sloot aan bij het technische vernuft van het blok want dat had vier onafhankelijk afgeveerde wielen.

Een uniek koetswerk

Van de 114 stuks die Fiat van de 8V zou bouwen tot in 1954 zouden er 40 worden vormgegeven door Rapi, de huiscarrossier van Fiat. Het koetswerk van de andere exemplaren werd uitbesteed aan verschillende grootmeesters zoals Balbo, Pinin Farina, Vignale en Ghia… En het is die laatste waarbij ontwerper Savonuzzi de Fiat zowat zijn meest elegante en meest spectaculaire koetswerk zou bezorgen.

De ontwerper liet zich inspireren door de luchtvaart en dat mondde uit een in een verfijnde styling met verbluffende avant-gardistische trekjes. Het ontwerp had geen moeite om een zekere Lou Fageol, een steenrijke Amerikaan die aan het hoofd stond van imperium dat bussen en tractoren bouwde, te verleiden. Fageol was op het Salon van Genève in 1954 zo van zijn sokken geblazen door de 8V Supersonic dat hij besliste om de wagen op de stand te kopen. En dat is de wagen die je hier boven kunt bewonderen. Trots op zijn aankoop presenteerde Fageol de Fiat in 1958 op het Concours d’élegance van Pebble Beach.

Vandaag

Na een restauratieperiode van acht jaar heeft deze Fait 8V Supersonic weer de technische specificaties waarin hij de fabriekshallen verliet en bevindt hij zich in een uitzonderlijke staat.

En dat zagen de potentiële kopers dit weekend ook toen Bonhams in Californië de Fiat veilde. De unieke Italiaan zou uiteindelijk voor 1,6 miljoen euro worden verkocht. Het is dan ook een wagen zonder concurrentie waarmee je welkom bent op alle grote auto-events op deze wereld. Inclusief het Concours d’elegance in Pebble Beach.