Presentatie
Vergeet de vorige Doblo, de nieuwste Fiat draagt alleen dezelfde naam. Het platform, de koetswerkpanelen, het interieur,...: alles verandert. Het wordt meer een gezins- dan een bestelwagen, hoewel de afmetingen meer in de buurt liggen van die laatste. De Doblo is niet zo lang, maar wel erg hoog: 4,39 meter lengte voor een hoogte van 1,85 meter. Schitterende als je graag rondrijdt met een grote hoed op je hoofd. Onder de motorkap kiest de Doblo voor oplossingen we al zagen in andere modellen van de groep. In het interieur vinden we achter de vijf zitplaatsen een grote koffer met een verbazingwekkende capaciteit van 790 liter. Maak je geen zorgen geen, met de Doblo word je de koning van rommelmarkt.
Motor
Als diesel is de Doblo beschikbaar met vermogens van 90 (1.3 MJet) tot 135 pk (2.0 MJet), met tussenin de 105 pk sterke en erg aangename 1.6 MJet. Voor onze test stelde Fiat de dikste motor ter beschikking, met name de tweeliter met 135 pk en een koppel van 290 Nm bij 1.500 o/m. Er werd mij verteld dat die vlot vooruit zou gaan. Maar zó vlot had ik niet verwacht. De Doblo 2.0 MJet lijkt wel een jachtvliegtuig. Geloof me, geflankeerd door de korte zesbak zet hij verbluffende prestaties neer die zelfs gewone berlines verbazen. Indrukwekkend.
De motor is heel soepel, beperkt het aantal schakelbewegingen (niet dat die onaangenaam verlopen) en duwt krachtig door tot ongeveer 3.500 o/m, daarna gaat het wat rustiger. Het gefluit van de turbo en geblaas van de motor hebben zelfs wat weg van een Abarth. Ok, ik overdrijf een beetje, maar de Doblo rijdt echt heel vlot.
Rijgedrag
Op dit vlak boekt de Doblo de grootste vooruitgang. Hij rijdt als een berline. Het weggedrag is zelfs een sterk punt geworden: via een vrij directe en precieze stuurbekrachtiging bedien je een voldoende scherpe voortrein. Ondanks de indrukwekkende hoogte van het koetswerk, blijven rolbewegingen goed onder controle. Kortom, zeker geslaagd.
Comfort
Met zo'n grote auto en een koetswerkvorm als een schoendoos zou je denken dat er heel wat rijgeluiden de kop opsteken. Wel, je vergist je. De Doblo is verbazend stil, meer nog dan de Kangoo. Achter het stuur heb je een hoge zitpositie wat sommige bestuurders zeker zullen waarderen. De ruimte is uiteraard rijkelijk, zeker in de hoogte. Nog een laatste, eerder subjectief, punt: de sfeer. Onze testwagen was in rood en zwart uitgevoerd, een subtiele en mooie combinatie.
Functionaliteit
Op verzoek kan de Doblo zeven personen vervoeren. Een groot voordeel, ook al is de toegang tot de laatste zitrij niet zo gemakkelijk. De kofferruimte is zoals gezegd riant en slikt tot 790 liter bagage. Een ongelooflijke prestatie als je rekening houdt met de lengte van de auto. De bergvakken zijn voldoende talrijk en ruim. We betreuren wel dat je de tweede zitrij niet kunt verschuiven. Daar zou de modulariteit wel bij varen... Nog een laatste minpunt is de enorme kofferklep, je voorzichtig moet gebruiken in parkeergarages, tenzij je graag de carrosserie-afdeling en plafondherstellers aan het werk zet.
Prijs en uitrusting
Met 21.890 euro is de Dolbo 2.0 MJet geen cadeautje, moet met een kleiner budget kun je ook al een Doblo diesel kopen. Voor 17.540 euro is er al een Doblo 1.3 MJet Active. Er zijn drie afwerkingsniveaus: Active, Dynamique en Emotion. Alleen de laatste is beschikbaar met de tweeliter en de eerste beperkt zich tot de kleinste motor. Een Renault Kangoo met hetzelfde vermogen kost ongeveer evenveel.
Het verbruik is redelijk gezien de grootte en de pit van de motor: ongeveer 8 l/100 km. Met zulke afmetingen wordt het moeilijk om zuinigheidsrecords te breken.
Conclusie
Laat je niet misleiden door het uiterlijk. De Doblo stapelt de paradoxen op: kort en hoog, gezinsvriendelijk en dynamisch. Het is nochtans een uitstekende gezinswagen, geschikt om de volledige zolder van jouw tante te verhuizen. Aan die praktische kwaliteiten voegt hij nog een weggedrag toe dat je hem op het eerste gezicht niet toedicht.