De ecologische trend heeft zo zijn voordelen: we kunnen ons amuseren met de oplossingen die de ingenieurs bedenken en die soms zelfs leiden tot een mechaniek die nog beter presteert. Dat is hier het geval, met de nochtans nu al serieuze S-Klasse. De ingenieurs van het Duitse merk zuiveren de uitlaatgassen met een vloeistof en onderstrepen ook nog eens de punch van de motor in de S 350 BlueTec.
Opslagtank met ureum
De uitlaatgassen reageren op AdBlue, een bekend additief bij vrachtwagenbestuurders, dat eigenlijk een waterige substantie is op basis van ureum. Het is een efficiënte katalysator die stikstofoxiden (NOx) onschadelijk maakt. Enkele kleine verbeteringen dringen het verbruik terug tot 6,8 l/100 km en de CO2-uitstoot tot 117 g/km.
Kracht
Die ecologische verbeteringen hebben ook effect op de prestaties. Die gaan er namelijk... op vooruit. Je krijgt dus het sop én de kool. De motor wint 23 pk (in totaal 258 pk) en deze 3.0 V6 diesel heeft een verbluffend koppel van 620 Nm. Dat verzekert een spurt van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden en topsnelheid van 250 km/u (begrensd).
Uitrusting
Uiteraard stelt Mercedes zich niet tevreden met een paar kleine aanpassingen. Het maakt van de gelegenheid gebruik om het comfort en de veiligheid te verbeteren. Zo wordt het veiligheidsarsenaal, dat sowieso al ruim was in de S-Klasse, verder uitgebreid met Active Blind Spot Assist dat auto's in de dode hoek meldt en Active Lane Keeping Assist dat de bestuurder tot de orde roept als hij van zijn rijstrook afwijkt.
We geven ook nog mee dat het leder luxueuzer werd dan ooit en dat de geluidsinstallatie evolueerde. Mercedes werkt nog altijd samen met Bang & Olufson en deze keer maakt het volume een flinke sprong voorwaarts. Zet het volume zeker niet op het maximum in een woonwijk, want met vijftien luidsprekers en 1.200 Watt zou zelfs dubbele beglazing kunnen springen.