De Fiat Doblò werd onlangs op het salon van Amsterdam uitgeroepen tot “Van” van het jaar 2006. Een erkenning dat net op tijd komt, nu dat hij net uitpakt met een nieuwe look. De internationale jury van journalisten uit 19 verschillende landen stellen de nieuwe stijl, laadvermogen en volume op prijs, evenals de nieuwe versies met langere wielbasis. De Multijet motoren en de beschikbaarheid van een ecologische Natural Power versie. De meeste van deze karakteristieken vinden we ook terug op de familie en vrije tijd versies.
Groter
We gaan het niet veel langer hebben over de nuttigheid van de Doblò Cargo, maar eerder over de “Ludospace” versie familiewagen. De nieuwe Doblò werd ontwikkeld met het oog op meer functionaliteit. Hij beschikt ook over een uitgebreid gamma motoren gaande van benzine tot diesel, via een benzine/aardgas combinatie. Beide versies ( lichte vrachtwagen en familiewagen ) krijgen het nieuwe design mee met grotere afmetingen dan zijn voorganger: hij is inderdaad 425 cm lang, 172 cm hoog en 181 cm breed. Vooraan wordt hij overtroffen door de dubbele cilindrische koplampen en de v-vorm dat uitmond op de bumpers. De achterlichten en bumper kregen ook een face-lift. Binnenin straalt hij een karakteristieke stijl uit, afhangend van de afwerking, met nieuwe binnenbekleding en zetels, dashboard en deurpanelen.
5 motorisaties
De Doblò biedt 3 turbodiesel Multijet motoren aan (1.3 16v Multijet van 85 ch en 1.9 8v Multijet van 105 of 120 pk) voorzien van een turbocompressor en, in principe, een luchtdeelfilter, zonder onderhoud. Wat de benzinemotoren betreft vinden we een 1.4 Fire 8v van 77 pk terug en een 1.6 Natural Power (benzine/aardgas) van 103 pk bij het gebruik van de benzinemotor en 92 pk met die op aardgas.
Familie
Dit Fiat model richt zich uiteraard op families en de sportliefhebbers. Wat de kwaliteiten betreft kunnen we de leefbaarheid en volume aanhalen voor dit model ondanks een lengte van 4.25 meter. Vervolgens, dankzij het gebruik van de grote beglazen oppervlaktes, is de binnenruimte heel helder. Een ander pluspunt zijn de grote laterale schuifdeuren. De zetelhoogte zou het in- en uitstappen ook moeten vergemakkelijken. De nieuwe Doblò is ook, zoals men het ons vertelde, synoniem van veiligheid: preventief, actief en passief.
Welk gebruik
Volgens het persdossier is « de Nieuwe Doblò ideaal om de kinderen naar school te brengen, naar kantoor te rijden of om de boodschappen te doen. Hij is perfect voor jongeren en zij die een leuke en gebruiksvriendelijke auto zoeken. Kortom, de Nieuwe Doblò is ideale partner voor de vrijetijdsbesteding en reizen.” Te gelijk is dit ook typisch het doel van de auto’s in dit segment: multifunctioneel zijn. Ten opzichte van een mono-volume of een break, onderscheid dit Ludospace segment zich door goedkoper te zijn. Wat het comfort betreft is de zithoogte vergelijkbaar met een mono-volume. We vinden er de opklapbare achterbank in terug en een reeks opbergvakken. Ter herinnering ook nog even meegeven dat de Doblò voorzien is van een op het dashboard geplaatste versnellingspook. Maar deze Doblò is vooral origineel door zijn eigen architectuur.
Gemakkelijk van 5 tot 7
Volgens Fiat, verzekert deze wagen een vergemakkelijkte toegang tot de zitplaatsen en ruimte achteraan. De verdienste hiervan komt toe aan zijn hoogte, laterale schuifdeuren en een ruime laadkoffer (1190 x 1220 mm) voorzien van een kofferdeksel waaronder je kunt schuilen in geval van regen. Dit nieuw model kan gemakkelijk 5 personen aan en nog steeds plaats laten voor 750 liter kofferruimte, of 3000 liter met neergeklapte achterbank. Als toemaatje, met de Family versie, kan de Nieuwe Doblò tot 7 personen vervoeren dankzij een neerklapbare en uitneembare zitbank achteraan voor twee personen.
Bron : Fiat
Ontdek meer inzichten
Fiat