Als je nog nooit van de Metaverse gehoord hebt: het is soort een virtuele wereld waar verschillende gamingplatformen, sociale media en concepten zoals cryptomunten en online winkels verenigd worden. Een ‘immersieve parallelle virtuele wereld’ noemen de fans het. Het wordt door specialisten gezien als één van de platformen die in de toekomst bijzonder belangrijk zal worden. Ook Fiat zet nu in op zijn aanwezigheid in de Metaverse, zij het voorlopig heel beperkt.
Reëel kopen in een virtuele wereld
Italiaanse klanten kunnen er voortaan terecht in de virtuele showroom van de autobouwer, de Fiat Metaverse Store. Ze kunnen er zelfs een auto bestellen die geleverd wordt in de echte wereld. Dankzij de virtuele technologie van de Metaverse zullen klanten de auto’s in de showroom in elk detail kunnen ontdekken, tijdens de kantooruren vragen stellen aan een ‘Product Genius’ en zelfs testrijden op het dak van de legendarische Lingotto-fabriek in Turijn. Voorlopig staat er echter alleen een 500 La Prima by Bocelli in de virtuele showroom, een speciale reeks op basis van de elektrische Fiat 500.
En als je dacht dat de Metaverse in handen was van Facebook- en Instagram-moederbedrijf Meta… de Fiat Metaverse Store werd ontwikkeld in samenwerking met ht bedrijf Touchcast, dat een ‘Metaverse-as-a-service’ platform bouwde op basis van Microsoft Cloud. Daardoor hebben gebruikers geen avatar, een VR headset of andere hardware nodig om toegang te krijgen. Hoever de ‘immersieve ervaring’ van het platform dan nog reikt, en wat het verschil is met een ‘gewone’ online showroom, is nog maar de vraag... Misschien toch maar naar de Fiat-stand op de Brussels Motor Show 2023?
En België?
Tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023 moeten er extra modellen in de Fiat Metaverse Store staan (plaats genoeg…) en zullen ook een aantal andere landen toegang krijgen. Gezien het belang dat Stellantis, de groep waar Fiat deel van uitmaakt, hecht aan het Belgische potentieel voor online verkoop, zou ons land daar wel eens bij kunnen zijn.