Dat een terreinwagen niet groot hoeft te zijn, bewijst de kleine Fiat Panda al bijna dertig jaar. De derde generatie van de Panda 4x4 gaat eind volgende maand in première in Parijs.

De Panda 4x4 is voorlopig het enige model in het A-segment dat vierwielaandrijving aanbiedt en met een lengte van 368 centimeter meteen de kleinste terreinwagen op de markt. Zowel bergachtige wegen als de stadsjungle kan hij de baas dankzij een verhoogde ophanging en permanente vierwielaandrijving.

Het uiterlijke verschil met de gewone Panda zit in details. Zo kregen de bumpers meer geometrische lijnen met aluminium inzetstukken, om de aanwezigheid van een metalen beschermplaat onder vloer te benadrukken. De uitlaat is voortaan mooi ingewerkt in de achterbumper en is minder kwetsbaar dan bij de vorige Panda 4x4.

Op het terrein

Achter die stoere look schuilen echte terreinmogelijkheden. De elektronische controle-eenheid van het 4x4-systeem verdeelt de tractie volledig automatisch over de voor- en achteras naargelang de grip. Ook de stabiliteitscontrole met elektronische differentieelsper helpt een handje om een glibberige helling op te rijden door de wielen met weinig grip (of die meer slippen dan de andere) af te remmen en meer kracht te sturen naar de wielen die wél grip hebben. Deze functie kan manueel geactiveerd worden met een knop achter de versnellingspook en werkt tot 50 km/u.

Onder de motorkap biedt Fiat de keuze tussen de 0.9 TwinAir benzinemotor met turbo (85 pk) of de bekende 1.3 MultiJet II diesel met 75 pk.