De break, een zaak die goed draait
Om cijfers te halen in Europa is een vijfdeurs berline uitstekend, maar een breakversie mag niet ontbreken. Hyundai heeft dat goed begrepen en niet gewacht om de i30 Wagon te presenteren. Deze variant is voorbestemd om ongeveer 30 procent van de verkoop in Europa en zelfs 60 procent van de fleetverkoop op onze markt te realiseren. Deze cijfers vatten het belang van dit model samen.
Stijl behouden
Koreaanse auto’s die getekend werden met een liniaal en een kompas (alleen voor de wielen) behoren tot het verleden. Voortaan wordt met lichte hand getekend, met sobere, dynamische en klassiek elegante rondingen als resultaat. Voor de breakversie is Hyundai niet in de val van de onhandige rugzak getrapt: het design blijft evenwichtig.
Sterke functionaliteit
Een elegant design vraagt vaak toegevingen op het vlak van ruimte en functionaliteit. Goed nieuws is dat deze i30 Wagon bijna even functioneel is als een vrachtschip: 528 tot 1.624 liter is beschikbaar in de koffer. Behalve de Peugeot 308 SW doet niemand beter.
En de koffer is echt praktisch. Niet alleen is hij diep en geometrisch gevormd, hij beschikt ook over veel opbergvakken onder de vloer. Als je de achterbank neerklapt, denk er dan aan om eerst de passagierszetel naar voren te schuiven en dan de rugleuning te kantelen. Zo ontstaat een volledig vlakke vloer.
Moderne uitrusting
Qua uitrusting scoort de i30 Wagon logischerwijze even goed als zijn berlinebroer. Standaard of in optie kun je genieten van de intelligente sleutel, de boordcomputer met HD-scherm (zeer geslaagd), het infotainmentsysteem met aanraakscherm, de klimaatregeling met twee zones, de verwarmde voorzetels, het grote glazen schuifdak met zonnewering en alle gebruikelijke connectiemogelijkheden (MP3, iPod, Aux, USB, …).
De motoren
Hyundai stelt twee benzinemotoren voor (1.4i 100 pk, 1.6 GDI 135 pk) en drie diesels (1.4 CRDi 90 pk, 1.6 CRDi 110 of 128 pk). Elke versie heeft een manuele zesversnellingsbak, maar de 1.6 GDI en 1.6 CRDI 110 kunnen ook uitgerust worden met een zestrapsautomaat. Tot slot stippen we nog aan dat consumenten steeds vaker een benzinemotor kiezen, het marktaandeel in het C-segment in België en Luxemburg schommelt nu rond 30 procent.
Op de weg
Achter het stuur valt er niet veel op te merken. Deze i30 is een voorbeeldige leerling dankzij zijn ruimte, goede afwerking en logische ergonomie. Opwindende charme of enige vorm van fantasie is moeilijk te vinden, maar het interieur is in orde. Zelfde vaststelling op de weg: het onderstel is gezond, tolerant, zelfs een beetje dynamisch en tegelijk comfortabel. De besturing met variabele bekrachtiging is echter meer een gadget.
Leve de benzine
De 1.6 GDi is helemaal op zijn gemak. Hij is soepel en altijd beschikbaar bij lage toerentallen en klimt vlot in de toeren. Zijn geluid is niet opwindend, maar dit benzineblok heeft de verdienste discreet te draaien. We betreuren alleen een iets te lange spreiding, die de motor een beetje beteugelt …
De 1.4 CRDi is dan weer veel minder aangenaam en hol. Hij is loom onder 1.800 tr/min en wordt dan plots wakker door te trekken als een duivel. Deze kleine motor is vrij sterk voor zijn cilinderinhoud, maar houd hem in zijn ideale toerentalbereik, want anders blijft hij afwezig. Samengevat: soepel rijden is mogelijk, maar hij past voor hernemingen bij lage toeren. Vrij logisch eigenlijk gezien de cilinderinhoud. Jaag je hem in de toeren, dan verbruikt deze kleine motor uiteindelijk toch iets meer. Te veel van het goede kan ongezond zijn …
Prijs
Met een basisprijs van 17.499 euro voor de 1.4i Comfort is de i30 Wagon correct geprijsd, zelfs al betreuren we dat airco op deze basisversie ontbreekt en 1.000 euro extra kost. Voor deze break Je betaal je 1.000 euro dan voor de vijfdeursversie. Onze keuze? De 1.6 CRDi 110 Lounge (21.999 euro), met airconditioning, lederen stuurwiel, radio met USB, lichtsensoren, enzovoort.
Tot slot brengen we nog even in herinnering dat Hyundai standaard een buitengewone garantie aanbiedt van vijf jaar zonder kilometerbeperking.