Wie een autopassie koestert, mag merken zoals Peugeot, Toyota en Subaru dankbaar zijn. Dankzij hen is het nog mogelijk om in de catalogi auto’s te vinden die niet alleen bedoeld zijn om van punt A naar punt B te rijden en die je doen vergeten dat je op de weg aan het rijden bent. Integendeel, zowel de RCZ van Peugeot als de tweeling van Toyota en Subaru popelen om alle letters van het alfabet af te gaan zonder radio, terwijl de afgelegde kilometers je een intens plezier bezorgen.

Suggestieve look

Qua look tappen ze uit een ander vaatje (lange motorkap en korte achterkant voor de GT86/BRZ tegenover korte motorkap en lange achterkant voor de RCZ). Maar de twee concurrenten maken meteen hun voornemen duidelijk om te strijden met het asfalt. De RCZ springt in het oog met zijn achterruit met twee bulten, aluminium dakbogen en grote velgen van 18 of 19 duim. In het interieur zien we een perfect afgewerkte boordplank.

De GT86/BRZ trekt meer de kaart van bescheidenheid met sportieve maar meer traditionele lijnen, kleinere velgen (16 of 17 duim) en een interieur met eerder sobere materialen. Ook wat de praktische kant betreft, zijn deze twee auto’s verschillend en complementair. De GT86/BRZ biedt meer plaats achterin en een minder handige koffer, terwijl de RCZ verrast met zijn praktische kofferruimte maar de plaatsen achterin onbruikbaar zijn voor volwassenen.

Turbo onklopbaar?

De coupés BRZ en GT86 werden bedacht bij Subaru met financiële en technische hulp van Toyota. Ze zijn volledig ontwikkeld rond de motor, een atmosferische tweeliter viercilinder boxermotor. Dit is een volledig nieuw blok waarvan je het water in de mond krijgt dankzij de 200 paarden bij 7.000 tr/min. Alleen het zwakke koppel van slechts 205 Nm bij 6.400 tr/min boezemt wat angst in.

De 1.6 THP, die gedeeld wordt door BMW en de PSA-groep, doet het omgekeerde. Zijn hoogtepunt bereikt hij al vanaf 5.500 tr/min en het maximumkoppel van 275 Nm, dat een turbodiesel waardig is, duwt zonder onderbreking van 1.700 tot 4.500 tr/min.   

Terwijl de acceleraties nauwelijks verschillen (0 tot 100 km/u in 7,5 seconden voor de Fransman en 7,6 seconden voor de Japanner), verplettert de RCZ THP 200 het Aziatische duo bij de hernemingen. Bij het uitrijden van de bochten rijdt de wilde Fransman de coupé van Toyota op een afstand. Het moet gezegd dat de lange brugverhouding van de GT86/BRZ de explosiviteit van de atmosferische motor niet helpt, maar bij een gevarieerde rijstijl blijft het verbruik wel verrassend laag voor een coupé van dit kaliber.

Brullen van plezier

Eens de toerenteller 4.500 tr/min passeert, ontplooit het boxerblok zijn volle potentieel. De opwindende klim in de toeren lijkt niet te stoppen en zijn klank wordt nog boeiender hoog in de toeren. Ook de RCZ bekoort muziekliefhebbers, dankzij het sound system. Zijn melodie wordt hier kunstmatig afgespeeld via een trillend membraan ter hoogte van de inlaat, maar ook dit concert klinkt opwindend.    

Kleeft aan het asfalt

Het mooie liedje gaat voort in de bochten. Dankzij de bredere sporen (1,58 en 1,59 meter tegenover 1,52 en 1,54 meter voor de GT86), de bijtende voortrein (helaas zijn er wel koppelreacties in het stuur) en de vlekkeloze schokdemping rijdt de RCZ precies door de bochten. Voor de liefhebbers: de achtertrein neemt met plezier deel als je het een beetje uitlokt. Globaal gezien, kleeft de Peugeot altijd aan het asfalt.

Maximaal plezier

De Japanse coupé legt de grenzen van het plezier nog wat verder. Hij heeft hoegenaamd geen last van rolneigingen, zijn voortrein is bijzonder snedig en wordt geleid door een vlekkeloze besturing. De schokdemping slikt werkelijk alles. Gripveranderingen, hobbels in de weg in een bocht, kuilen in een remzone, ….: niets bleef de Japanse coupé bespaard op onze Belgische wegen.

De GT86/BRZ overtuigt steeds door de manier waarop hij bochten neemt, het gevoel van lichtheid (deze coupé weegt amper 1.205 kg, nog 90 kg minder dan de lichte RCZ) en zijn doeltreffendheid die nooit zo kunstmatig aanvoelt als een burgerlijke coupé.  

Voor fijnproevers

Ondanks zijn relatief smalle wielen (205 met 16 duim, 215 met 17 duim) en zelfs zonder elektronische hulpmiddelen, heeft de GT86 een uitstekende grip (op droog wegdek). Het differentieel met beperkte slip (standaard op de Toyota en op de Subaru in Sport-afwerking) helpt de coupé wanneer je het gaspedaal induwt bij het uitkomen van de bocht. Op vochtige of natte ondergrond amuseer je je door de auto te plaatsen bij het remmen en lichtjes te laten glijden met het gaspedaal.