Eén van de leukste uitrustingen van de oude 2 PK keert binnenkort terug bij Citroën: het stoffen schuifdak. Citroën leidt namelijk een cabrioversie af van de populaire DS3.

Hoewel Citroën de DS3 een cabriolet noemt, behoudt hij net als de Fiat 500C de volledige structuur van de hatchback aan de zijkant. Toch is de openluchtervaring gegarandeerd: met een knop op de dakconsole opent het dak in verschillende standen, van halfopen tot helemaal aan de kofferklep. Die operatie gebeurt volledig elektrisch, kan al rijdend tot 120 km/u en duurt maar zestien seconden.

Door zo’n relatief eenvoudige constructie te kiezen, beperkt Citroën het meergewicht van de cabriolet tot 25 kg (meestal 100 kg voor een gewone cabriolet). Alleen de zone rond de kofferklep moest extra verstevigd worden. Bovendien blijft er zo genoeg plaats over voor vijf inzittenden. 

Eigen stijl

De gewone DS3 is onder meer succesvol (180.000 verkopen sinds 2010), omdat je hem naar eigen smaak  kunt aankleden. De DS3 Cabrio volgt dat voorbeeld met een drie verschillende kleuren voor het stoffen dak: zwart, blauw (in drie gradaties naargelang de lichtinval) of grijs. In het laatste geval geven DS-logo’s het dak een extra toets.

Qua stijl sluit de cabriolet voor de rest helemaal aan bij de driedeurs: dezelfde afmetingen, het ‘zwevende’ dak in een contrasterende kleur, de herkenbare led-dagrijverlichting, … Wel nieuw zijn de achterlichten, opgebouwd uit driedimensionale leds voor de nacht- of remlichten, zoals op de studiemodellen Revolte en Survolt.

De DS3 Cabrio gaat in première tijdens het autosalon van Parijs en staat begin 2013 bij de dealers.