De Fiat Panda is nu al 40 jaar lang een monument in de autoproductie. We wezen daar trouwens onlangs nog op toen we 5 van zijn geheimen onthulden. Om de verjaardag van zijn kleine model te vieren kondigt Fiat de komst aan van een “nieuwe Panda”. Heel even waren we ermee weg. We dachten dat het in 2011 onthulde model de fakkel zou mogen doorgeven aan de productieversie van de concept Centoventi. Maar neen, die laat nog wel even op zich wachten…
Om de 40ste verjaardag van de legendarische stadsauto te vieren herziet Fiat zijn aanbod wel grondig. Voortaan bestaat het gamma uit drie koetswerkversies: Life, Cross (met een offroadachtige stijl en optionele vierwielaandrijving) en Sport. Die laatste is echter geen echte sportieve variant, want hij onderscheidt zich puur op esthetische wijze en niet op mechanisch vlak.
Technologisch gezien komt er bij deze lichte facelift een aanraakscherm van 7 duim bij, dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Op die première heeft de Panda lang gewacht.
Qua motoren tot slot zien we dat de microhybride 1.0 van 70 pk die onlangs werd voorgesteld als Panda Hybrid Launch Edition voortaan verkrijgbaar is in alle versies van deze “niet zo nieuwe” Panda.