Stichting Tesla Claim heet de groep, die gebruik wil maken van de nieuwe “Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie” (WAMCA, ingevoerd op 1 januari 2020) om Tesla voor de rechtbank te dagen. Het principe is dat de stichting probeert om ontevreden Tesla-eigenaars te ronselen. Die klanten betalen de stichting om een groepsklacht neer te leggen tegen het merk om zo te proberen een collectieve schadevergoeding te bekomen.

Stichting Tesla Claim richt zich niet op één specifiek gebrek bij Tesla maar heeft een lijst van volgens hen regelmatig opduikende problemen gemaakt: een slecht werkende AutoPilot, deuren die ofwel niet meer opengaan, ofwel wanneer je dat niet wil, slecht afgedichte ramen, crashende boordcomputers, falende halfassen in de voortrein, vermogensverlies en – een klassieker bij EV’s – een reëel rijbereik dat lager is dan wat de constructeur volgens de NEDC- of WLTP-cyclus belooft.

Daar zou nog eens bij komen dat de dienst na verkoop ook dramatisch is. Nu is het niet de eerste keer dat Nederlanders een groepsklacht tegen een autoconstructeur neerleggen, want nog voor het bestaan van de WAMCA werd de VW-groep al voor de rechter gedaagd wegens structurele problemen met TSI-benzinemotoren en wat later ook nog eens naar aanleiding van het Dieselgate-schandaal. Stichting Tesla Claim zegt op twee dagen tijd al 75 geïnteresseerde Tesla-rijders te hebben ingelijfd, of 0,14 procent van alle 55.000 Nederlandse eigenaars van een auto van het merk.