Deze compacte SUV wil met zijn naam zijn doel als terreinwagen bevestigen. Sedici wil in het Italiaans 16 zeggen, met andere woorden het resultaat van 4x4. Deze auto, samen ontworpen met het Italdesign van Giorgetto Giugiaro, werd gekozen als officieel voertuig van het Organisatiecomité van de Olympische Winterspelen in Turijn in februari 2006. De Sedici, gebouwd in Hongarije net zoals de Suzuki SX4, is uitgerust met andere koplampen en heeft een gespierder voorkomen. Dit nieuw model wordt aangeboden in twee afwerkingen (Dynamic en Emotion) en twee motoren (1.6 16v van 107 pk en een 1.9 Multijet van 120 pk). Volgens Fiat slaagt deze cross-over erin om het compromis van een compacte en hanteerbare berline te combineren met de off-road kwaliteiten van een SUV. Een polyvalent en multifunctioneel product, laat ons zeggen. De Fiat Sedici werd ontworpen en gebouwd voor “diegene dat tegelijk een compacte, hanteerbare en veilige auto zoeken, om zich achteloos een weg te banen door het stadsverkeer”. Aandrijving De Sedici beschikt over een aanpasbare vierwielaandrijving dat toelaat om op eender moment te kiezen voor een 4x2 of 4x4 configuratie. In normale omstandigheden maakt dit systeem gebruik van voorwielaandrijving, wat het verbruik en vervuiling positief beïnvloed. Bij beperkte grip schakelt hij over op een 4x4 werking met een automatische verdeling van het vermogen op de voor- en achterwielen. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van een overbrengingsysteem met een multi-disc ontkoppeling gestuurd door een elektromagneet. Het magnetische veld dat gebruikt wordt om de verschillende schijven te ontkoppelen wordt aangegeven door het ABS systeem zodra de voor- of achterwielen doorslippen. Dit laat toe om gemakkelijk van een 2WD naar een 4WD over te schakelen, indien de hiervoor bestemde schakelaar op “Auto” staat natuurlijk. Inderdaad, een knopje is genoeg om te gewenste configuratie te kiezen (2WD, AUTO et LOCK), zonder hiervoor beroep te moeten doen op een bijkomende versnellingspook. Diesel en Benzine Wat de keuze van de motor betreft biedt de Sedici een 1.9 Multijet Diesel aan met common rail van de twee generatie. Deze viercilinder met twee kleppen per cilinder is goed voor 120 pk (88kW) bij 4000 tr/min en een koppel van 280 Nm bij 2000 tr/min. Wat de benzinemotor betreft is er de 1600 cm³, ook een viercilinder, maar met 4 kleppen per cilinder. Deze 1.6 levert 107 pk (79kW) op bij 5600 tr/min. Deze motor is uitgerust met een systeem dat automatisch het vermogen en koppel optimaliseert bij elk toerental. Een plaats onder de zon Met de Sedici wil Fiat eindelijk zijn plaats op de SUV markt. Buiten enkele tegenstanders van 4x4’s in de stad gaat het hier om een segment in volle groei, momenteel zijn dat ongeveer 6% van alle auto’s in Europa, tegenover 1,7% in 1997. De kleinere SUV kent een nog groter succes. Logischerwijs wil de Sedici het succesvolle recept van dit soort auto’s overnemen, dynamiek, off-road mogelijkheden, modulariteit en polyvalent. Dit model zal niet op het Salon van Brussel te zien zijn, wel in Genève in maart, alvorens op de verschillende markten gecommercialiseerd te worden. Voor België moeten we wachten tot 2007!

Bron : Fiat