Na de berline Karma, waarover al heel wat inkt is gevloeid, presenteert Fisker de Surf. Deze verlaagde break met elektrische aandrijving bewijst dat sportiviteit en verstand hand in hand kunnen gaan.
Weinig functioneel
De Surf is een trendy en elegante auto om mee op het toneel te verschijnen. Het is de breakversie van de Karma, maar het woord 'break' is hier niet echt op zijn plaats. De Surf moet het vooral hebben van zijn lage profiel en gespierde rondingen, niet van zijn functionaliteit.
Elektrisch of hybride?
Die vraag stellen we ons tegenwoordig altijd bij de voorstelling van een nieuw model. De Surf wordt altijd door twee elektromotoren aangedreven. Die worden gevoed door lithium-ionbatterijen. Eens die uitgeput zijn, zorgt een verbrandingsmotor ervoor dat de batterijen weer opladen. Het voordeel van dit systeem is een ruim rijbereik.
Er is keuze tussen twee rijmodi: Sport en Stealth. De eerste stand levert prima prestaties: een koppel van 1.330 Nm, 0 tot 100 km/u in ongeveer zes seconden en een begrensde topsnelheid van 200 km/u.
De tweede modus heeft als doel het verbruik te beperken. De motoren worden teruggeschroefd en de spurt naar 100 km/u vraagt twee seconden extra, terwijl de topsnelheid blijft steken op 153 km/u. De Stealth-modus zorgt wel voor uitstekende ecologische prestaties en kan de Surf 80 km volledig elektrisch laten rijden.
De generator (een direct ingespoten benzinemotor met turbo en 265 pk) breidt de autonomie uit tot 485 km.