Jaguar XJ-S V12

De eerste modellen van deze Jaguar kun je gemakkelijk vinden voor minder dan 10.000 euro. Maar weet dat in de jaren ’70, Jaguar geen al te beste reputatie had op vlak van betrouwbaarheid. Daarenboven hebben de V12-modellen een niet te lessen dorst naar benzine en zijn de onderhoudskosten hoog.


Maserati Biturbo

Maserati in zijn donkerste dagen…. Het idee was nochtans geniaal: gedaan met grote GT-koetswerken. De Italiaanse fabrikant ging een compacte berline maken. Een erg sportieve, in de lijn van de traditie van het merk, om de concurrentie met de BMW 3 aan te gaan. De eerste Maserati-modellen die van de band rolden zijn legendarisch onbetrouwbaar en de afwerking rammelt langs alle kanten.


Ferrari 400i Automaat

Dit moet de minst dure van de V12 Ferrari’s zijn. Qua design is dit niet meteen het mooiste wat we van de Pininfarina-jongens hebben gezien, maar het echte probleem zit onderhuids. De automatische drieversnellingsbak is niet opgewassen tegen de V12. De onderhoudskosten zijn even hoog als het merk legendarisch.


Porsche 912E

Hij lijkt op een 911 maar is dat in geen enkel geval. In 1976 ging Porsche aan het downsizen want het ontwikkelde voor de Amerikaanse markt een eco-versie van de 911. Onder de motorkap moest de flat six plaats ruimen voor een VW-viercilinder met… 88 pk. Zelfs de vrolijkste zon in The Sunshine State kon het geluid en de prestaties die de 912E voort bracht niet compenseren.


Ford Mustang III

De Mustang is niet altijd een wilde vrije vogel geweest. De vos verloor al eens een keer zijn streken en daar is de derde generatie Mustang het beste bewijs van. Het koetswerk van deze Amerikaan was in het beste geval nog alledaags te noemen. En om het verhaal compleet te maken, waren de prestaties navenant: onder het koetswerk zat motorblokken met vermogens gaande van 88 tot 140 pk.