In 1989 stelde Volkswagen een conceptversie voor van een verhoogde Golf met Synchro-vierwielaandrijving. Het doel? Publiek lokken, en wie weet, bij voldoende interesse verdergaan met het idee... De conceptcar met zijn avontuurlijke look en de naam 'Montana' overtuigde de dealers al snel, die een succesnummer zagen in de wagen! Gesterkt door deze interesse, startte Volkswagen de productie al snel op.
Lastige productie
Of dat was toch het plan, want reeds bij de productie zaten er valkuilen in de weg. De Golf Country was in feite een Golf Synchro, een gewone Golf met vierwielaandrijving, die vervolgens naar Steyr-Puch in Oostenrijk werd gestuurd voor speciale aanpassingen, zoals een verhoogde bodemvrijheid via een dubbel chassis, extra bescherming, een reservewiel op de koffer, enzovoort. Door het extra gewicht (175 kg meer dan een Golf Synchro) kon de Golf Country niet rekenen op hetzelfde weggedrag als de traditionele Golfs. Onder de motorkap zat een 1,8 liter-benzinemotor van 97 pk die ook te lijden had onder het extra gewicht.
Flop
Met zijn prijs die dichtbij die van de Golf GTI lag, maar met een pak minder indrukwekkende prestaties, wist de Golf Country het clienteel uiteindelijk niet te verleiden. Er zijn minder dan 8.000 exemplaren geproduceerd in twee jaar tijd, waarna Volkswagen in 1991 besloot de stekker uit het model te halen zonder opvolger. Een teleurstellend cijfer, ondanks enkele speciale reeksen als poging om meer klanten te lokken. Onder die reeksen is de meest interessante in ieder geval de 'Wolfsburg Edition', met de 16-klepper van de GTI, waarvan er ongeveer 550 zijn gebouwd.
Vandaag begint de Golf Country gewild te worden bij verzamelaars. Als je ook in het buitenland kijkt, kan je ze vinden voor prijzen tussen de 5.000 en 15.000 euro, hoewel sommige 'liefhebbers' nog meer durven te vragen voor hun exemplaar.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben je op zoek naar een oldtimer? Bekijk dan hier onze zoekertjes: