Ook dit is downsizing: na de Galaxy, S-Max, Grand C-Max en C-Max daalt Ford verder af op de ladder van de monovolumes met de nieuwe B-Max. Die werd al herhaaldelijk aangekondigd als prototype en wordt volgende maand in zijn definitieve vorm gepresenteerd op het salon van Genève.

Moeilijke klanten

Het is niet gemakkelijk om aan de verwachtingen van de klanten te beantwoorden, die alsmaar veeleisender worden. Ze verwachten zelfs in een kleine auto de prestaties van een grote. Dat bleek uit de marktstudie die voorafging aan de B-Max. Ford zegt er nog niet veel over (behalve over de kwaliteit van de materialen), maar we vermoeden dat het technologiepakket heel ruim zal zijn.

Op het programma staan flexibele zetels en originele deuren met geïntegreerde middenstijlen. De bedoeling hiervan is dat de bestuurder en de passagiers vlotter kunnen instappen.

Onder de motorkap kondigt Ford behalve Duratorq TDCi-diesels ook de nieuwe 1.0 driecilinder EcoBoost-benzinemotor aan, die we binnenkort in avant-première testen.