Over enkele dagen is op het salon van Hannover, dat gespecialiseerd is in bedrijfswagens, de nieuwe variant van de Transit 2 ton te zien met “mHEV 48V”-technologie. Dat is mild hybrid-technologie met een 48-voltcircuit om het verbruik in stedelijke omgevingen te drukken.
Het systeem wordt aangeboden op manuele versies. De mild hybrid recupereert energie bij het afremmen in een lithium-ionbatterij, die nadien wordt gebruikt om de motor te ondersteunen bij hernemingen of om systemen te ondersteunen die veel energie vreten.
Driecilinder
Dan is er nog de Transit Custom PHEV, met vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij onder de laadvloer, waardoor de plug-inhybride over even veel laadruimte beschikt als de gewone versie. De batterij levert een volledig elektrisch rijbereik op van 50 kilometer.
Voor langere afstanden zit er een kleine 1.0 EcoBoost-driecilinder onder de motorkap als range extender. De motor wordt gebruikt als generator en voedt de lithium-ionbatterij tot aan het volgende laadpunt. Voltanken legt het rijbereik van de Transit Custom PHEV indien nodig op “meer dan 500 kilometer”, aldus Ford.