De nieuwe Fiesta onderscheidt zich direct van de vorige generatie door zijn nieuwe grille in de vorm van een trapezium met een discreet vleugje Aston Martin, koplampen uitgestrekt tot over de voorvleugels , de onvermijdelijke dagrijverlichting met leds, de hertekende motorkap, nieuwe achterlichten, nieuwe velgen en enkele schitterende kleuren. Het interieur verandert amper van vorm, maar evolueert door de materiaalkeuze. De kwaliteitsindruk verbeterde.
Bepaalde bedieningen veranderden van plaats voor een betere ergonomie: de deurgrepen, de ruitenheffers, de verwarmde zetels, … Het stuurwiel is met leder bekleed, de tellers hebben een chroomrand, de inzetstukken van de centrale console blinken (en zijn helaas heel gevoelig voor vingerafdrukken), de instrumenten lichten op in Ice Blue en de hertekende zetelbekleding gebruikt nieuwe materialen en motiefjes, met contrasterende stiksels voor het beste effect.
Bovendien verschijnt een kleurenscherm van vijf duim dat vanaf 2013 de informatie van de gps toont. De console eindigt in een nieuwe armleuning, terwijl de koffer beter moduleerbaar is dankzij een dubbele vloer regelbaar in de hoogte.
Veiligheid boven alles
Op het vlak van uitrusting evolueert de Fiesta, met onder meer Active City Stop, MyKey, Ford SYNC en Emergency Assist. De Active City Stop waakt voortdurend over de afstand tussen de Fiesta en de voorligger. Bij problemen verhoogt dit systeem de druk in het remcircuit. Als de bestuurder niet reageert, remt het automatisch, wordt het gas afgesneden en gaan de knipperlichten aan.
Het MyKey-systeem, dat al beschikbaar is in de Verenigde Staten, verschijnt in de Fiesta voor het eerst in Europa. Ouders zullen er dol op zijn. Je kunt namelijk een specifiek bestuurdersprofiel programmeren in de sleutel. Hierdoor worden de snelheid en het radiovolume begrensd, gaat de radio uit zolang de veiligheidsgordels niet gedragen worden en kunnen rijhulpsystemen zoals ESP en Active City Stop niet uitgeschakeld worden.
Progressiemarge
Toch is er nog ruimte voor verbetering: de snelheid begrenzen op 140 of 160 km/u terwijl je eigenlijk maar 120 km/u mag, verbaast ons een beetje. En waarom niet het beheer van de motor aanpassen om hem wat te kalmeren en het vermogen te beperken?
Waarom is dit systeem niet gekoppeld aan de verkeersbordenherkenning of informatie van de gps over de omgeving? Een auto die 120 km/u kan nog altijd te snel door de stad razen. Op een dag zou men ook aan een alcoholtest moeten denken: op zaterdagavond vallen er nog altijd veel slachtoffers bij jonge bestuurders. Een goed idee om verder te ontwikkelen, maar Ford heeft de verdienste dat het tenminste al iets dergelijks aanbiedt.
Rookt en drinkt niet, maar babbelt wel
Met Ford SYNC investeert de constructeur fors in stembediening, in samenwerking met Microsoft. Het basisidee is om de bestuurder toegang te geven tot verschillende functies zonder de ogen van weg te richten of de handen van het stuur te halen.
SYNC laat toe om telefoonoproepen te starten en aan te nemen, muziek te kiezen en te beluisteren en sms’jes te laten voorlezen of te versturen met keuze uit een lijst voorgeselecteerde berichten. Het lijkt in de mode, want Siri, het stemherkenningssysteem van Apple, zal geïntegreerd worden in auto’s van General Motors.
Help!
De Emergency Assist, die verbonden is met het SYNC-systeem, stuurt bij een ongeval automatisch een bericht naar de hulpdiensten in de plaatselijke taal. Het moet leuk geweest zijn om dit systeem af te stellen voor België. Het systeem gebruikt gegevens van de ingebouwde gps-module en het gsm-netwerk om de plaats nauwkeurig te bepalen, één van de 26 talen in 40 Europese landen te kiezen en 112 te bellen met de telefoon, verbonden via Bluetooth.
De procedure start alleen als een airbag ontploft of de brandstoftoevoer afgesneden wordt, indicatoren van een hevige schok. De bestuurder kan desgewenst de oproep voorkomen of annuleren. Nadat het bericht is doorgegeven, verloopt de communicatie tussen de inzittenden en de hulpdiensten handenvrij. Geruststellend.
Minder dan 100 g/km
De Fiesta is beschikbaar met vijf motoren onder 100 g CO2/km, waaronder de bekende EcoBoost driecilinder of de 1.6 TDCi. Deze goede resultaten vallen te verklaren door een betere stroomlijn, een automatische start-stop op bepaalde modellen, energierecuperatie bij het remmen en een EcoMode die de bestuurder aanzet tot een ecologische rijstijl.
We namen het stuur van een Fiesta 1.6 TDCi met 95 pk met een gemiddeld verbruik van 3,6 l/100 km en een uitstoot van 95 g. Er bestaat een ECOnetic Technology-versie van dit model met respectievelijk 3,3 l en 87 g dankzij langere verhoudingen voor de versnellingsbak, banden met lage rolweerstand en een nog betere stroomlijn.
Met plezier maken we opnieuw kennis met het weggedrag, de informatieve stuurbekrachtiging en het uitstekende comfort van zowel de ophanging als de zetels. De kritiekloze geluiddemping en afwezigheid van parasietgeluiden dragen bij tot het rijcomfort van deze nieuwe Fiesta. We kunnen wel muggenziften en zeggen dat de (voor de rest feilloze) remmen wat scherper mochten aangrijpen. Het ontbreekt de motor met 95 pk niet aan wilskracht, maar hij wordt niet geholpen door de veel te lange vijfversnellingsbak. We zoeken tevergeefs naar een zesde versnelling om het constante toerental op de autosnelweg te verlagen. De homologatieprocedures voor een laag brandstofverbruik bevoordelen nu eenmaal deze lange transmissies. Ze staan ver van de realiteit en beknotten vaak het rijgedrag door trage en hernemingen die uiteindelijk meer brandstof vragen.