François Piette

30 OKT 2013

Lezerstest, de mening van onze bezoekers

Deze keer mochten onze lezers plaatsnemen in een bommetje op wielen. De Fiesta ST is het snelle antwoord op het Franse duo Peugeot 208 GTi/Renault Clio RS. De kleine Ford is in de eerste plaats bedoeld voor rijplezier en werd positief ontvangen door de pers. Maar wat denken jullie, beste lezers?

Uitdagende look  

Met zijn grote grille, specifieke velgen en opvallende logo’s bekent de Fiesta ST meteen kleur. Fabienne Benoît, 50 jaar en werkzaam bij het Europees parlement, is gecharmeerd: “Ik vind het design erg geslaagd, misschien alleen een beetje te.”

“De Fiesta ST trekt wel aandacht op straat. De meeste mensen hebben wel door dat je onderweg bent met iets meer dan een gewone Fiesta en dat is een leuke eigenschap voor een hot hatch”, zegt Kevin Braeckmans (23).

Typische rijpositie

In het interieur heerst een sportieve sfeer door de kuipzetels en de rode inzetstukken die overal verspreid zijn. “Je voelt je één met de auto, zelfs als hij stilstaat. De rijpositie is perfect”, vertelt Fabienne.  Dimitri Danthinne (29 jaar, boekhouder) bevestigt: “De kuipzetels zijn onberispelijk, je voelt dat je niet op een bank zit.” Ook Patrick Bleyen (50) en zijn vrouw Els Gieghase (49) waren erg te spreken over de zetels.

Fabienne is kritischer: “De centrale console is imposant en ziet er goedkoop uit. Het stuur lijkt me ook te hoog en een beetje te horizontaal.” Kevin en Yannick vonden dat details zoals de nauwelijks hoorbare richtingaanwijzers, de goedkope plastic deurgrepen en de korte armsteun wel beter konden.

Perfect voor elke dag?

De pers was vrij kritisch voor het comfort van de ophanging, maar onze lezers zijn toleranter. “De ophanging is een goed compromis tussen sport en comfort. Je kunt er elke dag mee rijden”, oordeelt Dimitri. De mening van Fabienne gaat in dezelfde richting: “In vergelijking met mijn Mini vind ik hem eigenlijk wel comfortabel. Alleen het zicht ¾ achteruit is problematisch.”

“Ik heb ook met de 208 GTi en de Clio RS gereden en de Fiesta ST is wel het hardst afgeveerd van de drie. Maar nog altijd niet zo hard dat het mij zou storen, zelfs niet tijdens filerijden”, oordeelt Kevin. Patrick zou de Fiesta ST niet laten staan voor zijn harde ophanging, maar “hij zou perfect zijn mocht er in optie ook een adaptieve ophanging met sport- en comfortstand beschikbaar zijn”.

Stevige duw

Wat onze lezers echt beviel, waren de prestaties van de kleine 1.6 Ecoboost-motor, die 180 pk sterk is maar in werkelijkheid 200 pk levert met de overboost. “Het is een echte bom”, zo verwoordt Fabienne. Ook Dimitri is enthousiast: “Hij duwt echt stevig. Bij acceleraties kleef je aan de zetel.” De krachtige motor vindt hij ook soepel en melodieus: “Hij herneemt bij alle toerentallen. En wat een schitterend geluid, zelfs bij 3.000 tr/min.”

“Onder 3.000 tr/min kun je er ook gewoon rustig mee rijden, daarboven wordt het een echte hot hatch”, vindt Yannick Geboes (24 jaar).  

Kleeft aan de weg

Fabienne is verheugd over de wegligging: “Hij kleeft aan weg!”, een oordeel dat gedeeld wordt door  Dimitri. “Het ‘schuiven’ in de bochten was heel gecontroleerd”, vindt Kevin.  “Er is een beetje speelruimte, maar je blijft wel altijd in controle. Je wordt zeker niet verrast, hij reageert heel geleidelijk”, treedt Yannick bij.   

Conclusie

Tegenover de sterke concurrentie trekt de Fiesta ST zich goed uit de slag. Hij is goedkoper en bekoort door zijn temperament op de weg en de prestaties van zijn motor. Onze lezers stapten na de test met een glimlach op het gezicht uit de Fiesta ST. Fabienne bekende zelfs dat ze “zich weer jong voelde achter het stuur”. Volgens Kevin werkt de Fiesta ST “erg verslavend”. Of hij hem zelf zou kopen? “Ik heb hem gekocht, enkele weken geleden.”

Advertentie
Advertentie
Advertentie