Cosmetische evolutie

Op het Festival of Speed in Goodwood presenteert Ford de nieuwe Focus ST. Hij kreeg een nieuw radiatorrooster en een moderner interieur, vooral ter hoogte van de centrale console.

Sportiever

Qua wieltreinen hebben de ingenieurs de lat weer wat hoger gelegd door de veren en schokdempers opnieuw af te stellen. Eerlijk gezegd voldeed het weggedrag van de huidige versie al ruimschoots aan de verwachtingen van sportieve bestuurders, al kunnen we hem enkele koppelreacties in het stuurwiel verwijten, vooral bij hevige acceleraties aan lage snelheden.

Heet onder de motorkap

De grote nieuwigheid van deze ST is de komst van een dieselmotor, naast de 2.0 turbobenzine met 250 pk. De diesel is een bekende: de 2.0 TDCi, maar dan aangepast op het vlak van motorbeheer, luchtinlaat en uitlaat om 184 pk en een koppel van 400 Nm te leveren. Toch drinkt hij niet veel: Ford spreekt over een gemiddelde van 4,4 l/100 km of 114 g CO2/km.