In de categorie van de middelgrote berlines is de Ford Focus ST er in geslaagd om een stevige reputatie op te bouwen. Deze geslepen versie maakt hem ongetwijfeld nog aantrekkelijker en doet ons denken aan de Escort RS Turbo. Alhoewel, in de standaarduitvoering is hij “maar” goed voor 225 pk, dat valt misschien wat lichtjes uit tegenover de Opel Astra OPC of de Seat Leon Cupra, beiden goed voor 240 pk. De Duitse preparateur, Wolf Racing, heeft hem dan maar eens in de hand genomen, en de resultaten beloven. De 2.5 liter, van Volvo origine, ontwikkeld nu 300 pk en, vooral, een koppel van 386 Nm. Dat is meer dan een Porsche Cayman S, en voor veel minder geld, reken zowat 4.000 euro voor deze wijziging. Uiteraard verloopt het overbrengen van al dat vermogen op de voorwielen niet helemaal zonder problemen, vooral op het gebied van de motriciteit. Daarom heeft Wolf het antislipsysteem aangepast en het koppel beperkt voor de laagste versnellingen. Een 35 mm lagere ophanging is ook beschikbaar. De prestaties zijn werkelijk indrukwekkend, de sprint van 0 tot 100 km/u gebeurt in 5.9 seconden en de topsnelheid gaat over de 250 km/u. Ook nog even meegeven dat Wolf voor een “bravere” versie heeft gezorgd van 275 pk en 360 Nm koppel, later gaat Wolf Racing twee ultieme modellen voorstellen van respectievelijk 330 en 360 pk. Zo kan een Ford Focus gebruikt worden om de kinderen naar school te brengen, en een machtstrijd aangaan met de zware Duitse berlines om te gaan werken…