Minder radicaal?
Met zijn imposante voorkomen en temperament liet de vorige Ford Kuga ons niet onverschillig. Zijn opvolger komt minder radicaal over. Het sportieve karakter wordt benadrukt door de suggestieve voorkant, maar de achterkant lijkt meer ingetogen. Een kwestie van smaak.
Hulp op komst
Vooral de afmetingen van de Kuga evolueren. Hij wint 8 cm in de lengte (4.524 mm). De breedte, de hoogte en het gewicht blijven ongeveer hetzelfde. Nieuwe afmetingen voor een nieuwe rol, want de Kuga is binnenkort niet meer de enige die Ford vertegenwoordigt op de vruchtbare markt van de SUV’s. De EcoSport (kleiner) en de Edge (veel groter) komen binnenkort bij ons op de markt.
Technologie in de mode
Qua veiligheidsuitrusting of rijhulpsystemen heeft Ford de middelen nooit gespaard. De Kuga krijgt dus ongeveer alles wat tegenwoordig beschikbaar is: een adaptieve snelheidsregelaar, een snelheidsbegrenzer, een antidodehoeksysteem, automatische grootlichten, een automatische noodrem als een ongeval dreigt, verkeersbordenherkenning, waarschuwing voor wegmarkeringen, …
Dagelijks leven
Die armada van elektronica is er niet alleen om de weg veiliger te maken, maar ook om het leven te vergemakkelijken. Voorbeelden zijn het automatische parkeersysteem, de kofferklep die elektrisch opent als je jouw voet onder de achterbumper zwaait, de achteruitrijcamera enzovoort. Niet allemaal onmisbaar, maar eens je er aan gewoon bent, kun je het niet meer missen.
Voorsmaakje
Voor we aan het mechanisch gedeelte beginnen, even het interieur verkennen. We waarderen de ruimte op de voorste en achterste plaatsen (de achterbank heeft een verstelbare rugleuning), de afwerking en de moduleerbare koffer met vlakke laadvloer als de achterbank plat ligt. Uitstekende punten zijn er ook voor het panoramisch open dak, dat wel de hoofdruimte achterin beperkt.
Minder goed is de ergonomie, die nog altijd slordig overkomt door de onduidelijke knoppen en het gps-scherm op smurfenmaat onderaan het dashboard. Vergeet jouw verrekijker niet.
De mechaniek
Bij de benzines is de gulzige vijfcilinder in de vergeetput beland. Hij wordt vervangen door een 1.6 EcoBoost met 150 pk of, gekoppeld aan de automaat, 182 pk. Het dieselpalet is groter. Maar de ‘ecoversie’ met voorwielaandrijving is alleen verkrijgbaar als 2.0 TDCi met 136 pk en manuele versnellingsbak. De CO2-uitstoot stelt teleur: 139 g/km en 5,3 l/100 km. Voormalig partner Mazda scoort duidelijk beter met zijn CX-5. Van de diesel wordt ook een versie met 163 pk aangeboden. De Powershift-automaat is beschikbaar met alle motoren.
Dynamisch, maar …
Bij Ford weten ze hoe ze een nieuw model moeten voorstellen op een mooi parcours. De testrit en de voorstelling van deze Kuga in de heuvelachtige streek in de buurt van Valencia zijn daar geen uitzondering op. Een uitstekende kans om al die elektronica eens aan de tand te voelen.
De Kuga beschikt over een heel doeltreffende en reactieve houding, maar hinkt wat achter op zijn voorganger. Dit nieuwe model blijkt wat te "zweven" op zijn ophanging, wat het comfort ten goede komt, maar een beetje minder is voor de dynamiek.
Hoogstaand comfort
Lange afstanden met de Kuga liggen voor de hand, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers. Alle oneffenheden van de baan en storende geluiden worden voor iedereen doeltreffend weggefilterd.
De enige beschikbare versie voor onze testrit was de TDCi van 163 pk. Een soepel, discreet en prestatiegericht model. Spijtig genoeg kan hij niet van de drank afblijven, en dan vooral in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak. De Powershift-transmissie blijkt verbeterd, maar blijft achterop hinken tegenover een DSG-versnellingsbak bijvoorbeeld.
De prijzen
Ongelofelijk maar waar, de prijzen van de Kuga dalen! De instapprijs voor de 1.6i Trend van 150 pk bedraagt 24.950 euro. De 1.6 TDCi van 136 (4x2 en manuele bak) wordt ongetwijfeld de bestseller en kost 26.950 euro. Voor de Titanium-versie moet je 2.000 euro extra voorzien.