In tijden waar iedere constructeur met downsizing te koop loopt, pakt Ford uit met een dikke V8. Maar geef toe, in een muscle car als de Mustang is alleen een V8 op zijn plaats. Sommige tradities moet je nu eenmaal in stand houden. Ondanks het hogere vermogen is de nieuwe motor niet gulziger dan zijn voorganger.

Meer dan 400 pk

De nieuwe 5-liter V8 motor krijgt twee cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen. Die bedienen in totaal niet minder dan 32 kleppen. Bovendien krijgt hij een inlaat met veranderlijke lengte. Daarmee heeft deze motor nog maar weinig te zien met de vertrouwde maar prehistorische V8. Die was nog volledig uit gietijzer en de kleppen werden bediend door één centrale nokkenas met stoters. De nieuwe motor levert 412 pk en 530 Nm koppel. We mogen dan ook op uitstekende prestaties rekenen. Toch blijft het nog gissen naar de cijfers want Ford geeft nog niets prijs. Voor de transmissie mag je kiezen tussen een automatische of een manuele zesbak. Bij de automaat gaat het verbruik wel de hoogte in.

2011

De nieuwe versie is voor 2011 voorzien en krijgt enkele andere verbeteringen. Onder de Mustang vinden we nog steeds een starre achteras. Een techniek die je enkel nog op bestelwagens terugvindt. Ford heeft echter het volste vertrouwen in deze techniek. DE constructeur heeft de ophanging van zijn Mustang GT nog verfijnd waarbij de torsiestaaf achteraan dikker werd. Grotere schijfremmen moeten voor betere remprestaties zorgen en dankzij een betere feedback van het elektrisch bekrachtigde stuur stuurt de Mustang nog beter.