Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Mustang en dan vooral voor de speciale series met aparte namen als King of the Road, Boss of Shelby, namen die klinken als muziek. Dit zijn de echte muscle cars: een naam als een klok, een knappe lijn en een duivels motorgeluid dat sterke prestaties verraadt. Net als veertig jaar geleden brengt Ford als neusje van de zalm opnieuw een krachtige Mustang Boss 302.
POWER!
Aan de basis van elke muscle car die naam waardig ligt een beresterke V8. Ford heeft geen moeite gespaard om de 5-liter V8 voldoende paardjes mee te geven. Dankzij een nieuwe inlaat en een andere nokkenas puurt het 440 pk uit het blok, genoeg om de strijd aan te gaan bij een stoplichtspurtje.
Om al dat geweld te onderstrepen, ontwierpen de ingenieurs een nieuwe uitlaat die een diepe en rauwe brom uitstoot. Je voelt je zo in de jaren zestig en zeventig. In tegenstelling tot enkele van zijn voorgangers met een slome automaat, is deze versie alleen verkrijgbaar met een manuele zesbak en een versterkte koppeling.
En in bochten?
Muscle cars stonden in het verleden bekend voor schitterende prestaties in een rechte lijn, maar zodra er een bocht opdook, was het dansen, zweven, glijden en pompen geblazen. Voor een goede wegligging was je aan het verkeerde adres.
De Amerikaanse ingenieurs gingen bij hun Europese en Japanse collega’s in de leer en zetten voor de Boss 302 hun beste beentje voor. Nieuwe dempers, veren, torsiestaven en Brembo-remmen leveren een wegligging op die niet moet onderdoen voor de rivalen. Volgens de constructeur zet de grote Amerikaan ook op een bochtig circuit erg goede tijden neer. Op de optielijst staat bovendien een sperdifferentieel, wat we hier warm aanbevelen.
Esthetisch
Een muscle car moet er brutaal uitzien, een traditie die Ford respecteert. Deze speciale serie oogt erg agressief met zijn brede radiatorrooster, zijn aparte kleur en zijn grote spoiler of nog de grote 19-duimsvelgen. Binnenin vinden we een nieuw instrumentenbord, Recaro-zetels, een donkere bekleding en een stuur in Alcantara.
Voor het circuit
De Boss is niet de enige bijzondere Mustang. Wat de 911 GT3 RS is voor Porsche, is de Mustang 302 Laguna Seca voor Ford: een raceversie die ook gehomologeerd is voor de openbare weg. Op het programma staan een andere ophanging, een verstevigd koetswerk, spoilers vooraan en achteraan en een ware oorlogstooi. Ook sneuvelde de achterbank.
Nu maar hopen dat officiële import volgt. Alstublieft, meneer Ford…