all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Ford Puma jaune vif éclairé sur une scène sombre.","nl":"Felgele Ford Puma verlicht op een donkere podiumomgeving."}
{"fr":"Intérieur moderne d'une Ford avec tableau de bord numérique et écran tactile central.","nl":"Modern interieur van een Ford met digitaal dashboard en centraal touchscreen."}
1/19

Ford Puma Gen-E: kennismaking met de kleine elektrische SUV

De Puma zonder benzinemotor heet Gen-E. Een nieuwe elektrische generatie die nog praktischer en dynamischer is. Maar heeft hij ook genoeg uithoudingsvermogen?

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

3 December 2024

Advertentie

Na een facelift begin dit jaar was het tijd voor een elektrische versie van een van de populairste modellen van Ford in Europa. Het is nu officieel: hier is de langverwachte elektrische Puma. Niet de "E-Puma", maar Puma Gen-E. Deze variant biedt een uniek exterieurdesign, een vernieuwde middenconsole en een Gigabox – een nog grotere koffer dan de MegaBox van de modellen met benzinemotor.

Gladgestreken design

Vergeleken met de ‘gewone’ Puma 2024 onderscheidt de Puma Gen-E 2025 zich door een strakker front met een gesloten grille in carrosseriekleur. Dit zorgt voor een betere stroomlijn en helpt de actieradius te maximaliseren. En dat is nodig, want de Puma Gen-E kiest niet voor een grote batterij – daar komen we later op terug. Verder vallen de witte letters "P-U-M-A" op de achterklep op. Voor liefhebbers van opvallende kleuren biedt de Puma Gen-E exclusieve opties zoals Electric Yellow en Desert Island Blue, speciaal ontwikkeld voor de elektrische versie.

Ford Puma Gen E geel met gedimd licht en ingeschakelde koplampen. Achteraanzicht Ford Puma, zichtbare Ford-embleem, moderne styling van dichtbij. Ford Puma Gen E geel van dichtbij, met nadruk op het embleem op de grille.
Advertentie

Vernieuwde middenconsole

Bij het instappen valt direct op dat de Puma Gen-E niet zomaar het dashboard overneemt van de Puma 2024. De elektrische versie beschikt over een specifieke middenconsole in de vorm van een "brug" die de armsteun met het dashboard verbindt. Traditionele elementen zoals de handrem en versnellingspook van de klassieke Puma maken plaats voor een dubbele opbergruimte met een geïntegreerde draadloze oplaadzone.

Dubbel XXL-scherm

De elektrische Puma behoudt de dubbele XXL-schermen die sinds de facelift van zijn brandstofbroers zijn geïntroduceerd. Het dashboard bestaat uit een digitaal scherm van 12,8 inch voor de bestuurder en een centraal touchscreen van 12 inch met SYNC4-infotainment. Genereuze displays voor zo’n compact model.

Luxe interieur van een Ford met touchscreen en moderne stuurwiel. Moderne digitale dashboard met elektrische voertuigstatus, 60% opgeladen. Tesla versnellingspook met RND-bediening op het stuur. Centrale console van de Volkswagen Golf met touchbediening en digitaal display.
Advertentie

Gigabox en frunk!

Puma-eigenaars weten het al: de MegaBox onder de kofferbodem is ongelooflijk handig. Deze waterbestendige bak biedt ruimte voor hoge en/of vuile voorwerpen. In de elektrische Puma wordt deze MegaBox vervangen door een nog grotere Gigabox met een capaciteit van 145 liter (tegenover 80 liter bij de MegaBox). Hiermee groeit de totale kofferinhoud in 5-zitsconfiguratie tot 557 liter (tegenover 456 liter bij de thermische modellen). En dat is niet alles: onder de motorkap heeft Ford een kleine frunk toegevoegd voor de laadkabels. Een praktische oplossing, zeker gezien het compacte exterieur van slechts 4,21 meter.

Achterklep van Ford Puma Gen 3 met geïntegreerde diepe opbergruimte. Open kofferbak van een gele Ford Puma Gen E, met ruime laadruimte. Motorruimte van een gele Ford Puma hybride met zichtbare elektrische componenten.
Advertentie

Eerder kleine batterij

In tegenstelling tot de Ford Explorer en Ford Capri, gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep, blijft de Puma Gen-E trouw aan Ford's eigen compacte archtectuur. Deze basis deelt hij met de Tourneo Courier, die eveneens een elektrische versie heeft, de E-Tourneo Courier. De Puma Gen-E beschikt over dezelfde batterij van 43 kWh (bruikbaar) als de E-Tourneo Courier. Met een WLTP-actieradius van maximaal 376 km (tegenover 288 km voor de E-Tourneo Courier) is de Puma wel duidelijk efficiënter. Al valt het nog te bezien of de elektrische Puma deze cijfers ook in de praktijk kan waarmaken. Met een gewicht van slechts 1.563 kg blijft hij wel relatief licht. Snelladen is mogelijk met 100 kW, waarmee de batterij in 23,2 minuten van 10 tot 80% kan worden opgeladen.

Krachtige motor

De Puma Gen-E begint zijn carrière niet met de 136 pk (100 kW) van de E-Tourneo Courier. De SUV krijgt namelijk een motor van 168 pk (123,5 kW) en 290 Nm koppel, die de voorwielen aandrijft. Dit zorgt voor vlotte prestaties: 0 tot 100 km/u in 8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. We durven echter te hopen dat Ford in de toekomst meer motoropties toevoegt. Misschien wel een sportieve variant om het stokje over te nemen van de 200 pk sterke Puma ST, die verdween met de facelift?

 

Heldere gele Ford Puma onder verlichting, zichtbare achterkant en zijprofiel.
Advertentie

Prijs Ford Puma Gen-E

De Ford Puma Gen-E wordt aangeboden in twee varianten: Puma Gen-E en Puma Gen-E Premium. Bij de Premium-uitvoering krijg je extra opties zoals een Bang & Olufsen-geluidssysteem, keyless entry, adaptieve LED-koplampen, een elektrische achterklep en 18-inch velgen (17-inch bij de basisversie). De Belgische prijzen van de Puma Gen-E beginnen bij 35.490 euro. De Puma Gen-E Premium heeft een vanafprijs van 38.000 euro.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Ford Puma of vergelijkbare auto

Ford

Puma

17 950 €

Prijs Prijs

2020

26 471 km

Hybride

125 pk

Manueel

132 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

18 500 €

Prijs Prijs

2020

48 837 km

Hybride

125 pk

Manueel

128 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Ford

Puma

18 399 €

Prijs Prijs

2023

26 045 km

Benzine

125 pk

Manueel

121 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Puma

24 995 €

Prijs Prijs

2025

10 km

Benzine

125 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Ford

Puma

21 795 €

Prijs Prijs

2024

12 156 km

Benzine

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Ford

Puma

16 490 €

Nieuw Nieuw

2021

78 981 km

Benzine

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

16 990 €

2020

71 022 km

Benzine

124 pk

Manueel

99 g/km

date

Groupe Autosphere Visé

Visé

date

Car-Pass

My Way

Ford

Puma

20 995 €

Prijs Prijs

2024

7 843 km

Benzine

125 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass