Na een facelift begin dit jaar was het tijd voor een elektrische versie van een van de populairste modellen van Ford in Europa. Het is nu officieel: hier is de langverwachte elektrische Puma. Niet de "E-Puma", maar Puma Gen-E. Deze variant biedt een uniek exterieurdesign, een vernieuwde middenconsole en een Gigabox – een nog grotere koffer dan de MegaBox van de modellen met benzinemotor.

Advertentie
Advertentie

Gladgestreken design

Vergeleken met de ‘gewone’ Puma 2024 onderscheidt de Puma Gen-E 2025 zich door een strakker front met een gesloten grille in carrosseriekleur. Dit zorgt voor een betere stroomlijn en helpt de actieradius te maximaliseren. En dat is nodig, want de Puma Gen-E kiest niet voor een grote batterij – daar komen we later op terug. Verder vallen de witte letters "P-U-M-A" op de achterklep op. Voor liefhebbers van opvallende kleuren biedt de Puma Gen-E exclusieve opties zoals Electric Yellow en Desert Island Blue, speciaal ontwikkeld voor de elektrische versie.

Advertentie
Advertentie

Vernieuwde middenconsole

Bij het instappen valt direct op dat de Puma Gen-E niet zomaar het dashboard overneemt van de Puma 2024. De elektrische versie beschikt over een specifieke middenconsole in de vorm van een "brug" die de armsteun met het dashboard verbindt. Traditionele elementen zoals de handrem en versnellingspook van de klassieke Puma maken plaats voor een dubbele opbergruimte met een geïntegreerde draadloze oplaadzone.

Dubbel XXL-scherm

De elektrische Puma behoudt de dubbele XXL-schermen die sinds de facelift van zijn brandstofbroers zijn geïntroduceerd. Het dashboard bestaat uit een digitaal scherm van 12,8 inch voor de bestuurder en een centraal touchscreen van 12 inch met SYNC4-infotainment. Genereuze displays voor zo’n compact model.

Gigabox en frunk!

Puma-eigenaars weten het al: de MegaBox onder de kofferbodem is ongelooflijk handig. Deze waterbestendige bak biedt ruimte voor hoge en/of vuile voorwerpen. In de elektrische Puma wordt deze MegaBox vervangen door een nog grotere Gigabox met een capaciteit van 145 liter (tegenover 80 liter bij de MegaBox). Hiermee groeit de totale kofferinhoud in 5-zitsconfiguratie tot 557 liter (tegenover 456 liter bij de thermische modellen). En dat is niet alles: onder de motorkap heeft Ford een kleine frunk toegevoegd voor de laadkabels. Een praktische oplossing, zeker gezien het compacte exterieur van slechts 4,21 meter.

Advertentie
Advertentie

Eerder kleine batterij

In tegenstelling tot de Ford Explorer en Ford Capri, gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep, blijft de Puma Gen-E trouw aan Ford's eigen compacte archtectuur. Deze basis deelt hij met de Tourneo Courier, die eveneens een elektrische versie heeft, de E-Tourneo Courier. De Puma Gen-E beschikt over dezelfde batterij van 43 kWh (bruikbaar) als de E-Tourneo Courier. Met een WLTP-actieradius van maximaal 376 km (tegenover 288 km voor de E-Tourneo Courier) is de Puma wel duidelijk efficiënter. Al valt het nog te bezien of de elektrische Puma deze cijfers ook in de praktijk kan waarmaken. Met een gewicht van slechts 1.563 kg blijft hij wel relatief licht. Snelladen is mogelijk met 100 kW, waarmee de batterij in 23,2 minuten van 10 tot 80% kan worden opgeladen.

Krachtige motor

De Puma Gen-E begint zijn carrière niet met de 136 pk (100 kW) van de E-Tourneo Courier. De SUV krijgt namelijk een motor van 168 pk (123,5 kW) en 290 Nm koppel, die de voorwielen aandrijft. Dit zorgt voor vlotte prestaties: 0 tot 100 km/u in 8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. We durven echter te hopen dat Ford in de toekomst meer motoropties toevoegt. Misschien wel een sportieve variant om het stokje over te nemen van de 200 pk sterke Puma ST, die verdween met de facelift?

 

Advertentie
Advertentie

Prijs Ford Puma Gen-E

De Ford Puma Gen-E wordt aangeboden in twee varianten: Puma Gen-E en Puma Gen-E Premium. Bij de Premium-uitvoering krijg je extra opties zoals een Bang & Olufsen-geluidssysteem, keyless entry, adaptieve LED-koplampen, een elektrische achterklep en 18-inch velgen (17-inch bij de basisversie). De Belgische prijzen van de Puma Gen-E beginnen bij 35.490 euro. De Puma Gen-E Premium heeft een vanafprijs van 38.000 euro.