In maart jongstleden heeft Ford op het autosalon van Genève een conceptauto voorgesteld: de SAV (zie foto’s). En nu is het officieel, het model wordt begin 2006 in productie gebracht, en dit in Ford Genk ! Het is gestart Goed nieuws voor de Limburgse vestiging van Ford om bovenop de Galaxy en de Mondeo, de nieuwe SAV op de productielijn te krijgen vanaf begin volgend jaar. Goed gecamoufleerde prototypes werden reeds getest in de ontwikkelingscentra van Ford in Duitsland, België en Groot-Brittannië (indien je toevallig een foto hebt kunnen nemen van deze testritten, laat het ons dan weten). Het seriemodel van het SAV concept wordt dus een nieuw model in het gamma van Ford Europe, die zich positioneert tussen de Mondeo en de Galaxy. Deze ‘Sports Activity Vehicle’ is een cross-over die zich onderscheidt door 3 rijen van zetels en door een dynamische lijn. Het seriemodel zal de meeste attributen van het gepresenteerde design behouden. Met zijn twee of drie rijen van zetels kan deze auto tot 7 (5+2) personen vervoeren, in plaats van de gekozen configuratie van de conceptauto. Investeringen te Genk De komst van de SAV naar de Genkse fabriek wordt voorbereid met investeringen van 715 miljoen euro’s, vooral voor een nieuw flexibel productiesysteem. Ter herinnering, meer dan 12 miljoen auto’s zijn reeds bij Ford Genk buitengerold, sinds de ingebruikname in 1964. De Belgische site is een belangrijke pion in de flexibele productiestrategie van Ford Europe, ondanks enkele moeilijkheden op het einde van de jaren ’90. Tijdens zijn 40 productiejaren, was Ford Genk verantwoordelijk voor de assemblage van de Ford Taunus 12M en de Ford Sierra. Sinds 1993 is Genk de enige Europese bron voor de Ford Mondeo. De fabriek draait vandaag met 2 ploegen en er werken 4946 personen. Vorig jaar werden er in Genk 207.163 voertuigen geproduceerd.

Bron : Ford